Hjem > BeautyTips, Ingredienser > Hyaluronic Acid i hudpleie

Hyaluronic Acid i hudpleie


Ok. Nå kommer et nerdeinnlegg. Men det kan hende du vil synes dette er interessant hvis du er opptatt av huden din😉 Det er nemlig en helt fantastisk ingrediens! Helt sant.

Hyaluronic acid (Hyaluronsyre på norsk) er en ingrediens jeg har vært veldig nyskjerrig på.
For huden sies den å ha den effekten at den binder fuktigheten bedre i huden, og man får en ungdommelig mer “opp-pumpet” hud. “Problemet” når man blir eldre er jo fettlaget som  forvinner under huden som blir tynnere og gjør at man blir mer markert og gammel i ansiktet.

Hva gjør Hyaluronic Acid?

HA er et spesielt protein som forekommer naturlig i hele kroppen, og er et av de stoffene det er mest forsket på i medisin i dag med tusenvis av kliniske studier. HAs funksjon i kroppen er, blant annet å binde vann, og for å smøre bevegelige deler av kroppen, slik som ledd og muskler. Kort sagt trengs HA til mange viktige områder av kroppen, inkludert hud og skjønnhet.

I hudpleie, kan du finne hyaluronsyre kremer, serumer, innsprøyting (aka: Restylane), og HA kosttilskudd.

Hyaluronic-Acid

Prøve å lage krem med Hyaluronic Acid

Selvfølgelig måtte jeg prøve å lage en krem med denne vidunder-ingrediensen.
Hyaluronic Acid som ingrediens er et hvitt pulver.

Når man sier det er en blanding med Hyaluronic acid på 100%, er det i virkeligheten kun 1%. Det er fordi det ikke er mulig å blande en sterkere oppløsning med hyaluronic acid. HA absorberer vann som en svamp mellom 500 og 1000 ganger sin egen vekt, og med over 1% vil den bli mindre flytende og mer geleaktig. Så hvis noen hevder å selge deg 100% hyaluronic acid krem, så er det i virkeligheten bare 1%. Det er standard industri terminologi siden det regnes som maksimal konsentrasjon for å opprettholde den flytende egenskapen. Well, digresjon. Men tenkte det var kjekt å vite hvis du kjøper en 100% HAkrem. Så vet du hva du får.

Min erfaring ja. Vidunderingrediensen ble innkjøpt og mens jeg ventet på pakken leste jeg meg opp. Det var da jeg forsto at dette ikke ville bli lett. Hyaluronic er IKKE oppløselig i olje, som jeg foretrekker fremfor vann for å unngå konserveringsmidler. (annet enn antioksidant) Og ikke bare det, men pulveret er kun oppløselig ved nøyaktig 4 grader over mange timer (var det 12?) og i praksis, well det ble aldri noen hjemmelaget krem for å si det sånn. Og jeg har fortsatt sånn cirka 10 gram igjen i skuffen. Fremdeles ikke kvinnet meg opp til å gjøre noe nytt forsøk.

NOW-07781-2

Hyaluronic Acid krem fra Now Foods

Så det var derfor jeg ble så inderlig glad da jeg kom over denne kremen fra Now Foods på Iherb.

Den koster cirka 70 kroner. !!! ja, 70! kroner:D

Jeg får fremdeles ikke lagt ut linker til iherb her på wordpress (WHY WP??) beklager det. Men det er enkelt å søke på iherb.com.

Now Foods er kjent for å bruke gode parabenfrie ingredienser, og er et merke med mange gode produkter. Både oljer, kosttilskudd, eteriske oljer ol. Har kjøpt flere gode produkter fra dette merket som jeg har vært veldig fornøyd med.

Hvordan virker Hyaluronic Acid kremen?

Nå har jeg snart brukt opp hele tuben. Har brukt den både morgen og kveld. Men ikke BARE den. Fordi alene så kjenner man at dette er acid/syre. Dvs den virker sammentrekkende og kan føles umiddelbart tørr. Og jeg er veldig glad i veldig rike fuktighetskremer som jeg kjenner gir massevis av fuktighet til huden.

Så løsningen min for meg, er å påføre HAkremen først, og deretter en rik krem (som jeg lager selv med avokadobutter, vegetabilsk glycerin, d-panthenol, aloe vera gele, rosemarin ekstrakt, lecithin (fra soyabønner), noen ganger glycolic acid, eller l-acsorbic acid(vitamin c), aprikoskjerneolje)

Den har vart i ca 2 og 1/2 mnd, og jeg har påført raust. (ansikt, hals og bryst. Noen ganger hender).

Og jeg tror faktisk jeg må påstå at jeg ser forandringer. Det er som om linjene i ansiktet er bittelitt mykere, huden litt tykkere. Og de begynnende rynkene over munnen ser jeg ikke lenger. (Håper ikke det bare er synet som blir dårligere, isåfall har det sine fordeler DET også ;))

Så overbevist at jeg straks skal bestille en ny.

Se også: Wikipedia, hyaluronsyre

  1. Sonja Åsen
    8. mai 2014, kl. 11:44

    hei
    Fantastisk blogg. Mye interesant å lese. Mitt spørsmål er, hvor får man kjøpt l ascorbic acid i Norge? Har prøvd å lete på nettet , men finner det ikke. Ser at utenlanske nettbutikker har. Setter stor pris på svar fra deg.

    • 8. mai 2014, kl. 12:23

      Så hyggelig at du liker bloggen min🙂 Jeg har kun kjøpt det fra utlandet, så jeg vet dessverre ikke om noen steder man får kjøpt dette i norge. Men iherb.com er en fantastisk nettbutikk for slikt. De sender fra USA, og det tar vanligvis mellom 1 og 2 uker å få tilsendt. De har også veldig rimelig frakt. Beklager at jeg ikke kan svare deg bedre.

  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

