Hjem > BeautyTips > Gode gamle mudmask

Gode gamle mudmask


article-new_ehow_images_a07_dj_8f_make-mask-using-cat-litter-800x800

Under en storopprydning i badeskapene dukket det opp en gammel god kjenning. Mudmaske er en maske jeg stadig har vendt tilbake til. Den er både rimelig og effektiv og har en lang lang holdbarhet.

Det har gått i hjemmelagede masker i lang lang tid nå. Men, litt deilig å slippe å lage ALT selv innimellom. Det tar jo tross alt tid. Så min kjære mudmaske fikk bli. 

Etter min oppvåkning på kosmetikkfronten er det ikke så mye som frister hverken å spraye i håret eller smøre på huden. Så, der forsvant 90 % av innholdet i skapene. Men så mye bedre plass det ble da🙂 Liker plass. Da er det jo rom for noe nytt uten å få dårlig samvittighet når man ser alt det man ikke brukte opp.

Nå skal det sies at mye av innholdet havnet der da jeg hjalp en nabodame med å rydde sine badeskap. Så det er ikke sånn at jeg vanligvis kjøper og kaster mye ubrukt. Jeg er for gjerrig til det. Ehm eller miljøbevisst mente jeg. well.

Men det var muddmaske jeg skulle skrive om idag. Den gamle gode. Den aller første masken jeg noengang prøvde en gang tidlig i 20-årene. Altså, et par år siden. Men jeg har stadig vendt tilbake til den, fordi den er rimelig og virkningfull.

Nå med en mer voksen hud merker jeg ekstra godt hvor poresammentrekkende den er. En ganske kraftig maske. Og jeg erindrer at jeg tidligere kunne få litt småirritasjoner i etterkant. Litt rød kløe, som forsvant ganske fort. Nå tåler huden min den bedre.

Mud mask er poresammentrekkende og dyptrensende.  Den er også kjent for å stabilisere fete hudtyper. Så sliter du med det, er denne perfekt. Men den kan også gjøre godt for andre hudtyper. Man må uansett gi huden masse fuktighet etter behandlingen, uansett hudtype.

En mudmask er rett og slett laget av leire. Og det sies at jo mørkere den er, jo mer olje trekker den ut av huden. Mus maske kan lages av forskjellige typer leiere, og den som ofte blir foretrukket er Dead Sea mud.

Jeg pleier å ha masken på til den er helt stiv. Men hvis huden din er veldig sensitiv, er det lurt å vaske den av før den stivner, da det kan føre til irritasjon.

Har du en favorittmaske?

  1. the young miss jackson
    27. september 2012, kl. 14:48

    Hvilke merke bruker du? har sett mye på youtube at man bare kan kjøpe »pulver» å blande det ut med vann?! tror ikke det er det du gjør iom at du (så sant) sier at det er deilig å slippe å lage alt selv alltid, Såå wondering wondering,hvor bestiller man billig bra mud mask?:D

    • 27. september 2012, kl. 15:46

      Det står bare Original mud Mask på den. Den er nok ganske gammel og fra før jeg ble ivrig nettshopper😉 (lukter god som ny da) Tror jeg må ha kjøpt den på HM, Cubus eller Vita tipper jeg.

      Og du har rett😉 jeg brukte ikke pulver, denne er på tube (hvit med brun stripe);)
      Men kunne absolutt tenkt meg å prøve å lage selv med pulver. Da er man jo sikker på at det ikke er noe annet dritt i den.
      Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer med hvor du får kjøpt en billig og bra!

      Stilig navn du har forresten😉

  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

