Hjem > BeautyTips > Mitt glykolsyreprogram

Mitt glykolsyreprogram


glycolic acid peelEtter at en mine kjære lesere ønsket en mer detaljert forklaring på mitt glykolsyre”program” bestemte jeg meg for å skrive et eget innlegg om det, selvom jeg har skrevet om glykolsyrebehandling tidligere.  Andre kan jo ha nytte av dette også.

Det må understrekes at dette er etter at jeg vennet huden min til glykolsyren med små små doser over flere ganger.  Og at hvor sterk behandling man tåler er veldig individuelt. Dette er ingen oppskrift. Kun slik jeg bruker den.

Huden må være frisk

Når du tar behandling er det viktig at huden er frisk og ikke har sår. Har du et lite sår kan du risikere at såret blir større og du kan få varige arr. Så vær forsiktig med dette. Det kan ikke sies nok.

 

Det jeg bruker:

 

  • glykolsyre 70 %
  • 10 ml sprayflaske
  • bomullspad

Slik gjør jeg:

 

  1. Bland glykolsyre og vann : 
    Først fyller jeg glykolsyren som jeg kjøpte på ebay til ca.120.kr (med frakt) i ca.10-20 % av sprayflasken, resten fyller jeg med vann. Ikke fyll den helt helt full, fordi det må være litt plass slik at man får blandet skikkelig. Flasken jeg bruker er bitteliten, og rommer kun 10 ml. Slike får du kjøpt på ebay til en billig penge. Ellers så duger det meste du kan lukke igjen slik at du kan riste tilslutt.
  2. Bruk en bomullspad til påføring :
    Når glykolsyre og vann er blandet sammen tar jeg en bomullspad som jeg sprayer blandingen på.  Bomullspadden “dytter” jeg på ansiktet, ikke gnir.  Unngå den tynne huden rundt øynene. Den er for sart for denne kraftige behandlingen.
  3. La den virke i 20 – 30 minutter :
    Når huden din er godt vandt med glykolsyren, kan blandingen has på i 20-30 min. Det kan kjennes litt ubehagelig. Det stikker litt i huden. Men får du uutholdelige smerter, eller det ikke føles bra, så skyll av med det samme. Helst med en blanding av natron og kaldt vann, men bare vann fungerer også. Natron brukes fordi den har en høy ph-verdi og vil nøytralisere glykolsyren som har en lav verdi. Vann er nøytralt.
  4. Gjenta behandlingen :
    Hvis jeg klarer å være virkelig “flink”, følger jeg opp de neste to-tre dagene med samme behandling. Da kan jeg kjenne at huden min trenger en pause, fordi den ofte blir tørr og jeg kan begynne å flasse litt rundt nesen. Det er mitt tegn på at det trengs pause. Jeg ønsker ikke “nedetider” slik at det føles ubehagelig å gå ut blandt folk fordi man flasser i hele ansiktet. Men det må sies at det går an å gjøre det på den måten også. At man flasser er bare et tegn på at død hud faller av.
  5. Mekanisk peeling for å fjerne død hud :
    De dagene jeg tar glykolsyrebehandling er jeg ekstra nøye med å peele forsiktig med mekanisk peeling. Det blir oftest til at jeg tar glykolsyrebehandlingen på kvelden, og en mekanisk peeling om morgenen. Men forsiktig, slik at jeg ikke irriterer huden. Skulle huden bli irritert er det beste å avslutte alle behandlinger og bare la den være i fred.
  6. La huden få hvile mellom behandlingene :
    Jeg har ikke noen faste rutiner på dette. Men innimellom når jeg har tid og lyst, og det er en stund siden sist, så kan jeg ta en ny behandling. Det kan godt gå mange uker imellom.

    Nå er det slik at glykolsyren jobber lenge etter at du har tatt behandling. Så dette gir langvarig virkning, og man trenger ikke ta behandling veldig ofte for å få effekt. Man skal også være mer forsiktig i sommermånedene, fordi huden kan bli veldig sensitiv for solen.

    Det er viktig å huske på at det som passer for meg, kanskje ikke passer for deg. Så hver og en må finne sin egen rytme. Huden sier ifra, så bli lydhør for den.

    Les også: Noen erfaringer med glykolsyrebehandling
  1. hunsomlurte
    19. september 2012, kl. 20:46

    Tusen hjertlig takk for innlegget MissJackson! veldig informativt,dette skal jeg deffinetivt prøve,glycolen er bestilt! har hørt om dette før,men da i salong og til en HELT annen pris! Skal bli spennende å se om dette tar de stygge røde acnearrene og ikke minst pigmentflekkene!:D Når det er sakt må jeg takketakketakke for den flotte bloggen din! er så mye interessant,og du skriver så godt!:) dagens/ukas lille høydepunkt for meg og tråle litt igjennom her:) Har fulgt deg i snart to år blir det vell nå, og du ligger på min topp tre bloggliste:D ALDRI slutt å blogg:) takker også for garntipset lenger oppe:) Det er så artig,for jeg blir litt »skremt» av og til,det er akkurat som om du er meg i mye av det du skriver,bare i eldre versjon! Det er så mye likt,selvom du ikke utleverer deg seg så voldsomt,så er det NOE. Artigartig:) uansett; keep up the verrrry good work:)

    • 20. september 2012, kl. 19:55

      Bare hyggelig du!🙂 Så fint at du fikk noe at av det! Ja det er jo kjempedyrt å få gjort i salong. Og det er jo ganske lett å gjøre selv bare man er litt forsiktig. Håper du får gode resultater! Huden min har iallefall blitt jevnere og pigmentflekker er borte. Dette er det mest virkningsfulle jeg har forsøkt.
      Og TUSEN TAKK for hyggelige ord om bloggen! Det er inspirerende! Og at du kjenner deg igjen! Spennende!🙂 Veldig takknemlig for fine ord!

  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

