Hjem > Hjemmelaget > Hjemmelaget solkrem 2

Hjemmelaget solkrem 2


Det passer vel bra å lage klar en solkrem nå som vi venter på sola (igjen) . Smart er det å bruke solkrem uansett vær, så denne kan komme til nytte anyways.

Det jeg savnet med min tidligere solkrem var enda mer fuktighet. Og jeg leste at for hver prosent zink oxide, som er den ingrediensen som gir solbeskyttelse, så får man pluss 2 i faktor. Blir litt forvirret fordi jeg har lest to forskjellige ting, men det virker logisk at det er slik, fordi om man regner en prosent som pluss 1 spf, så blir det en veldig hvit og trå krem om man bruker en stor prosentandel. Og da skulle man tro at faktoren ble høyere.

Jeg har brukt den andre mye også, men jeg synes den nyeste versjonen er enda mer anvendleig fordi den gir maks fuktighet i tillegg til solbeskyttelse. Og er ganske grei å smøre inn.

Ingrediensene jeg bruker går igjen i flere av oppskriftene. Bare med forskjellig prosentandeler som blir finjustert i forhold til hva jeg ønsker av produktet.

IMG_1272

Siden denne skal brukes i ansiktet, hals og bryst, tar jeg frem de finere ingrediensene (les:dyrere) Ingredienser som hevder å ha gode egenskaper for aldrende hud som d-pantenol (vitamin b5), rosehip seed oil, og vitamin e da, som er en fantastisk ingrediens som kan brukes til det meste. Ikke bare har den regererende effekter på huden, men den er også en antioxidant, og forbedrer derved holdbarheten på de andre oljene i produktet.

Ok. På tide å se på oppskriften:

  • 14 gram aloe vera gele (27.54 %)
  • 8 gram zink oxide (15.74 %)
  • 6 gram aprikoskjerneolje(11.80 %)
  • 6 gram rosehip seed oil (11.80 %)
  • 4.75 gram avocado butter (9.36 %)
  • 2.62 gram glycerine (5.15 %)
  • 2.50 gram D-Panthenol (4.92 %)
  • 2.38 gram shea butter (4.68 %)
  • 1.5 gram vitamin e (2.95 %)
  • 1.48 gram lecithin powder (2.92 %)
  • 1 gram allantoin (1.97 %)
    Alt som er oppløselig i olje veies og blandes i en kopp: aprikoskjerneolje, rosehip seed oil, avocado butter, shea butter. Jeg koker opp en kjele med vann, og lar koppen stå i det varme vannet til alt er smeltet.

Imens veier og blander jeg sammen alle de VANN-oppløselige ingrediensene:

Aloevera gele, glycerine og D-panthenol.

IMG_1286

Oppi olje-ingrediensene har jeg i lecithin-pulveret, blander med en melkevisp, før jeg veier opp allantoin og vitamin e, som alltid skal i tilslutt i nedkjølingsfasen. IMG_1290

Zink Oxide er vår magiske ingrediens som skal gi solbeskyttelsen. Den er oljeoppløselig og blandes derfor i olje-koppen.

Zink oxide kjøpes på www.coastalscents.com. Jeg har merket min med blindeskrift slik at jeg ser hva som står. Lurt egentlig.

IMG_1275

Tilslutt blandes alt sammen, og vår egen hjemmelagede solkrem med gode ingredienser er i boks. IMG_1333

Da er det bare å vente på godværet.

  1. mirakel
    8. juli 2012, kl. 23:20

    Jeg er bare så imponert over alt det du klarer..! Jeg prøver å lese og forstå, men det er noe i hjernen min som ikke ser annet enn bokstaver. Hvis du skjønner? Det er virkelig helt gresk for meg det du gjør. Men jeg elsker resultatet, og håper som sagt at du kan selge noe av det du lager en gang. 😉

    • 9. juli 2012, kl. 09:39

      Wiiii!! 🙂 For en fantastisk hyggelig kommentar!! *danser rundt på gulvet*
      Ang selge noe av det jeg lager: kan hende det skjer ja 😉
      Ha en fortsatt super helg!! ;))

  2. Frk Lund
    9. juli 2012, kl. 09:47

    «Blindeskrift » du liksom .Akkurat som blinde klarer å se sorte bokstaver på gul skrift .Hehe . Men herregud dette er jo topp, så bra at du får til dette ! Impressed ! Solfaktor 32 er jo det jeg ville ha brukt ! Jeg bestiller når jeg jeg er ferdig med min (og det tar nok en stund , så mye som man er ute nå ..) men kult !

    • 9. juli 2012, kl. 16:31

      Burde vel skrevet «svaksynt» for å være helt korrekt 😉 hehe
      Det er jo ikke så vanskelig da egentlig 🙂 Men glad jeg klarer å imponere! 🙂
      Ha en super helg du og 😉

  3. 9. juli 2012, kl. 21:15

    Du slutter aldri å imponere 🙂

    • 9. juli 2012, kl. 21:21

      Wow! Nå blir jeg helt overveldet her!! 😉 Takker for fine ord! 🙂

  4. Ada
    14. juli 2014, kl. 10:01

    Hei 🙂 Hvor kjøper du Zinc Oxide? Jeg har prøvd å kjøpe det i Amazon, men jeg klarer det ikke.

    • 14. juli 2014, kl. 10:29

      Du får tak i det på coastalscents.com og tkbtrading.com. Begge pålitelige amerikanske nettbutikker. Lykke til 🙂

  1. 13. september 2012, kl. 14:26

Hva tenker du?

