Om hvordan forholdet til bursdager endrer seg og sånn


182104_384035131655477_1399144466_n

Jeg hadde bursdag her om dagen. Det var en veldig veldig fin dag.  Man blir aldri for gammel for å feire dagen med fine mennesker, få presanger og kake! Selv uten tenner kan man spise kake!!  (Jeg sier ikke at jeg ikke har tenner da, jeg sier bare at det er uavhengig av alder og eh.. tilstand.)

Magiske årstall

Det er noen bursdager som er magiske i alles liv. Det dreier seg om alder som medfører store endringer, som å bli 6 år og begynne på skole. Å bli 13 og tenåring. Så kommer 16 år da. Den magiske grensen hvor vi blir seksuelt lovlige. 18 når vi får stemmerett, og ikke minst kan ta førerkort. Og 20 som er symbol på at vi er skikkelig voksne. Men etter det er det liksom slutt på moroa! Vi bør jo helst forbli 20 og noe, for å være med. Ha muligheter. Være und og lovende.

 

556485_385616881497302_1026021068_nBarnslig! Yey!

Å kunne være litt barnslig, som i å fremdeles være åpen for nye impulser, leke og tulle og forske har blitt viktigere for meg enn å være voksen.  Uansett hvor gammel man er, så har man alltid muligheter til å endre på ting som ikke fungerer, og starte på nytt.

Eller ha litt god gammeldags barnslig morro.

Hva som er viktig

De aller fleste får et mer avslappet forhold til alderen etterhvert som man får behov for det 😉 I det hele tatt, så lærer man hva som er viktig og ikke. Og da blir kanskje ikke hengepuppene eller whatever, denne lille bagatellen, målet på egen verdi og hvordan man føler seg. Man lar ganske enkelt ikke slike ting få noen verdi. Det finnes da så mye annet man kan bekymre seg om, hvis man vil 😉 

Det høres kanskje selvmotsigende ut at en skjønnhetsblogger sier dette. Men for meg, så er det to helt forskjellige ting, å ta vare på seg selv, og gjøre det beste ut av det man har, og det å akseptere tidens tegn på kroppen.  Det ene utelukker ikke det andre.

 

Crazy-LadyDet kan ikke fornektes

Jeg tror jeg er ute av førtiårskrisa nå. For “førti og ferdig” har forlatt hodet mitt forlengst. Ferdig? Hallo, jeg er bare halveis til 80! Eller litt mer nå da.. jaja anyway.. bagateller.

Men okey da, jeg skal ikke benekte noe. Jeg sier ikke at hver dag er hurra-jeg-blir-eldre-og-eldre.  Så gøy er det ikke med alderen som kryper oppover og blir noe helt annet enn det man er inni hodet. (Sånn rundt 35.) Jeg liker alle årene jeg har hatt på å samle erfaringer.  Men misliker hva det tallet symboliserer i forhold til omverdenen. Hva ANDRE legger i det.. Og stigmatiseringen og grensene som synes å følge med.  Også kroppen da, som begynner å både føles og ser litt godt brukt ut. Men herregud. Så lenge det er liv fra innsiden, så får alderen sette de sporene den må. 

Og kunne jeg fått blitt 21 igjen, så hadde jeg takket pent nei. For de årene med erfaring etter 20 årene, er så verdifulle at de betyr mer enn ungdommelig skjønnhet. Så det.

Jeg har stadig behov for å si noe til alle dere unge jenter som sliter med selvtilliten eller selvbildet; dere er mer enn bra nok!! Hvordan man utvikler seg som menneske er til syvende og sist det som virkelig betyr noe. Ytre skjønnhet er forgjengelig. Så om du er opptatt av å være vakker, dyrk ditt indre 😉

Jeg vil bare avslutte med dette:

 

223985_379479745444349_2037190993_n

Ha en finfin søndag beauties 😉

9 thoughts on “Om hvordan forholdet til bursdager endrer seg og sånn

  1. Frk Lund sier:

    «Alderskriser» er en elendig oppfinnelse . Jeg syns grensen er skjøvet stadig lenger ned og man skal liksom unnsylde seg mer og mer etter hvor eldre man blir . Nå tenker jeg om du at om jeg hadde fått bytte ville jeg ikke gjort det . Jeg hadde et helt annet selvbilde da enn nå, så de få rynkene jeg har opparbeidet meg på snart tyve år de får bare være . Skulle ønske noen fant opp «aldersgleden» og heftig brukte media til å få fram dette ! Vi er jo lettpåvirkelige vi små stakkars mennesker . For egentlig er det flere fordeler med å være eldre enn yngre , er det ikke ?

    • Så herlig kommentar!! 🙂 Du har helt rett i det at det er flere fordeler med å være eldre enn å være yngre. Men som du også påpeker, det er ikke det vi leser i media. Og det er nærmest umenneskelig å ikke bli påvirket av det.
      «Aldersgleden» er et bra ord! Og jeg har veldig lyst til å bidra mer til at det får fokus! Men det er vanskelig å finne input til det prosjektet må jeg innrømme. Men «aldersgleden» må jeg tygge litt på. Kanskje det kommer et innlegg om det snart 😉 Eller kanskje DU har lyst til å skrive om det Frk. Lund? 😉 Du kan bruke bloggen min;)

  2. Vi skal ikke glemme at utseende betyr en god del, det er den måten vi møter andre på og ut fra det vi blir dømt etter førsteinntrykket. Den som er ung er ett med sitt ytre, etterhvert oppdager vi at utseendet er bare en del av oss, men likevel blir vi hele tiden fortalt hvordan vi skal se ut (reklame, modeller som blir brukt til å fronte produkter, skuespillere osv) og påvirkes av det.

    Jeg skulle ønske de indre verdiene ble høyere verdsatt, men verden er kanskje så enkel at det man kan se er det som teller. Jeg tror vi lar oss lure, for når erfaringen kommer lærer vi at det ytre som regel bare teller til den første kontakten er etablert.

    Et innlegg som ligger litt i denne gaten er:
    http://lammelaartanker.wordpress.com/2012/06/14/syk-ikke-full-det-er-lett-a-ta-feil/

    • Ja klart utseendet betyr en del. Det kan ikke benektes det. Og det er ikke lett å motstå presset. (Dette var skrevet på en god dag ;)) Men det er jo også opp til oss da, om vi bare skal sluke alt som pøses over oss (fra media) og ta det som en sannhet. Eller gjøre oss opp egne tanker. For jeg tror at når det kommer til nære forhold og vennskap, så kan vel de fleste kjenne seg igjen i at utseendet i den forbindelsen blir mindre betydningsfull. (som du påpeker også) Og at mennesker uten fotogene ferdigheter også kan være vakre.

      Jeg ønsker meg flere perspektiver i forbindelse med skjønnhet og hva som er vakkert. Det er jo ikke bare fotomodeller som er vakre. Heller ikke bare de tynne. Det er så enkelt, og allikevel så vanskelig.

Veldig hyggelig om du gir en tilbakemelding eller legger igjen en hilsen!

