Hjem > Hjemmelaget > Eyelash eksperimentet, gir aldri opp…

Eyelash eksperimentet, gir aldri opp…


Mm.. når jeg først skulle lage type føljetong på et hjemmelaget prosjekt, så sier det seg selv at et produkt som skal forvandle øyevippene til en tett vifte av vipper, nok er det ALLER enkleste man kan lage. Det er jo opplagt at dette må bli en suksess.  NOT.

Angrer jeg? Neida, kjører på, sta som et esel, litt ille berørt over at jeg noenganger kanskje gaper litt høyt for å si det sånn, men har man sagt A, må man si B.

Staheten dumskapen lenge leve.

Ginko, kan den redde formulaen?

Heldigvis har jeg et lite ess i armet når jeg fortsetter. En ny fantastisk ingrediens skal bli del av min formula. Ginko. Sies å stimulere til hårvekst.

Jeg har vært forsiktig med å blande i de sterkeste ingrediensene, som kanskje kan irritere øynene i stor prosentandel, så foreløbig har øynene tålt dette godt. (Bortsett fra min aller aller første versjon som ble for sterk.) Øynene og området rundt er sensitivt, og må behandles med forsiktighet.  Å finne den grensen med aktive ingredienser, samtidig som øynene ikke skal irriteres er en hårfin balanse. Eller skulle jeg sagt VIPPEfin. haha.

Jo mer aktiv ingrediensen er, jo større fare er det for at den kan virke irriterende for enkelte.

Ok. Her er ingrediensene:

P1080987

Jeg har begynt å veie alle ingrediensene. Selv de flytende. Det gir størst noyaktighet. Spesielt ved så små doser som dette.

Oppskriften:

2.5 gram aloe vera gele (19,8 %)
2.39 gram Ginko extract (18.9 %)
2.3 gram Biotin (18.2 %)
2 gram Burdock Root Extract (15.8 %)
1 gram Arnica Extract (7.9 %)
0.67 gram D-Panthenol (5.3 %)
0.6 gram Tocopherol (Naturlig Vitamin E (4.75%)
0.5 gram Nettle Root Extract (4 %)
0.29 Horse Chestnut (2.3 %)
0.2 gram Lecithin (fra soyabønner) (1.6 %)
0.2 gram Allantoin (1.6%)

Både Biotin og Allantoin er i pulverform. Det betyr at det er viktig å få oppløst de skikkelig. Det har vist seg å være en utfordring tidligere. Men det var før jeg lærte at Biotin trenger litt varme for å oppløses skikkelig.

Mens jeg veier og blander alle ingrediensene bortsett fra vitamin E, (den skal tilsettes tilslutt ) koker jeg opp vann.

P1090008

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å bruke lecithin selvom det er en ingrediens som er kjent for å holde på fuktigheten. Men i dette tilfellet brukte jeg den mest for å få en litt tykkere konsistens, og som emulgator. Slik at ingrediensene ikke skiller seg med tiden.

Når vannet koker, slår jeg ned varmen. Så setter jeg koppen med blandingen oppi kjelen et minutt eller to. Mens jeg rører litt innimellom.

Siden dette er en ny formula, som jeg ikke er sikker på enda, så venter jeg litt med å putte den oppi embalasjen. Jeg vil teste den for irritasjon. Om den er for sterk så går det an å blande inn mer aloe vera, eller kanskje glycerin, som er milde gode base-ingredienser.

En liten stund etter…

Nå har jeg prøvd blandingen på vippekanten. Og det er en liten antydning til at det er en sterk blanding. Men ikke så ille at øynene svir eller klør. Mer sånn, kjenner at det er sterke stoffer, men det går akkurat.

Kanskje det er det som trengs på et slikt ambisiøst prosjekt. Vi får se. Vippene mine har klart seg uten Talika Liposils i månedsvis nå, og det har ført til at de ser ganske stusselige ut. Men hva ofrer jeg ikke for å beskytte dyrene.

Det blir isåfall åpenbart om denne blandingen virker. Man sier 4-6 uker med et slik produkt. Jeg skal gi det den tiden. Underveis kommer nok en oppdatering på saken, for dere som er intressert😉

  1. Frk Lund
    6. juni 2012, kl. 08:46

    Dette er så superspennende ! JA , jeg følger med som en hauk !

    • 6. juni 2012, kl. 10:54

      Så gøy!!🙂 Er ganske spent selv på hvordan dette går!

  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

