Hjem > BeautyTips > Noen erfaringer med glykolsyrebehandling

Noen erfaringer med glykolsyrebehandling


glykolsyrebehandling

Selvom jeg har skrevet om glykolsyrebehandling tidligere, så synes jeg det er verdt å ta opp igjen. Så jeg tenkte å skrive litt om min erfaring med det, og hvordan jeg bruker det.

Glykolsyrebehandling er nok det som har bidratt mest til forbedringene jeg har hatt i huden min det siste året. Foruten å lage egne tilpassede ansiktskremer, formulert etter behov og årstid med gode ingredienser som ikke har irritert huden. Og jevnlige renserutiner, morgen og kveld. Alt dette har virkelig gjort underverker med huden min.

Tidligere kunne jeg våkne opp både hoven rundt øynene og i ansiktet ellers, og i tillegg en hud som lett ble irritert og slet både med sorte prikker og utslett. Sannsynligvis fordi det var ingredienser i de produktene jeg brukte som huden min reagerte på. Jeg slet også med mye pigmentering fra gamle synder i solen. Og i panna, mot hårfestet hadde jeg et merkelig skille med et hvitt område. Men det er borte nå!

Ikke siste gang dere får høre dette skrytet😉 Men bær over med meg. Jeg er bare så inderlig glad for det. Og motivet for å skryte sånn, er for å inspirere! Fordi det går an å forbedre huden sin! Man må bare bli kjent med den, og gi den det den trenger.

 

Min erfaring med glykolsyrebehandling

Det er mange måter å bruke glykolsyre på. Enkelte produkter har dette som en ingrediens. Den kan blandes sterk og brukes i kort tid (kun noen få minutter), eller den kan blandes svakt å has på lenger. Virkningen blir den samme.

Men før du startet jevnlig behandling er det viktig å huske på at dette stoffet er som et tveegget sverd. Har du det for lenge på eller for sterk blanding, kan du få uønskede resultatet. Dette er syre som kan lage sår i huden hvis man ikke er forsiktig. Jeg har selv erfart at en liten rift ble til et sår (visste ikke om det før etterpå), og med sår risikerer man jo å få arr. DET er jo ikke det resultatet vi ønsker, eller?

 

Tilvenningsperiode er elementært

En tilvenningsperiode er viktig hvis huden din ikke er vandt med glykolsyre. Jeg begynte med en veldig svak blanding, på ca. 5% som jeg påførte hver kveld i noen dager.

De første gangene fikk jeg en sterk stikkende følelse i huden. Dette er ikke et stoff som jobber ubemerket. Litt stikking må man regne med, men hvis det blir helt uutholdelig, skyll av!! Det skal ikke være vondt! Og husk, det skal veldig svak blanding til før du merker noe. Og i begynnelsen er det elementært at du ikke overdoserer slik at huden din reagerer med en allergisk reaksjon.

Når huden er tilvendt, kan du prøve deg frem med sterkere blandinger. Det som fungerer best for meg nå etter tilvenningen, er en blanding på ca.20%. Jeg har den under nattkremen, og skyller ikke av før på morgenen. Men husk, dette er etter huden er tilvendt. Og det er nok også veldig individuelt hva man tåler. Så ikke bruk dette som en oppskrift, men prøv deg heller fram på din egen hud, og kjenn etter!

 

Fuktighet og mekanisk peeling er viktig

De dagene jeg behandler med glykolsyre må jeg gi ekstra med fuktighet til huden, i tillegg er det viktig med peeling (mekanisk) for å fjerne de døde hudcellene som kommer opp til overflaten med behandlingen. En enkel sukker/havremel/olje skrubb fungerer utmerket.

Man kan praktisk talt kjenne på huden at den prøver å kvitte seg med døde hudceller. Og har du sorte prikker, nærmest popper de ut.  Om de sitter dypt, og de ikke går bort av seg selv, så er det en enkel sak å fjerne dem helt når de kommer opp til overflaten. (jeg tror sannelig jeg mangler et innlegg her på bloggen om fjerning av sorte prikker. Det kommer!!)

 

Har DU erfaringer med glykolsyrebehandling som du har lyst til å dele?

  1. Frk Lund
    4. juni 2012, kl. 15:05

    Dette med svarte prikker kan jeg skriver under på ! De forsvinner bokstavelig talt foran øynene på meg når jeg har på syra !

    • 4. juni 2012, kl. 21:31

      Ja det er ganske fantastisk! Har slitt med sorte prikker i årevis, men det er det slutt på nå.🙂

  2. 3. mars 2016, kl. 22:59

    Hei🙂
    Vil du fortelle litt om hvordan du blander så du får 5, 10, 20 % blanding? Altså vann/glycol-forhold. Lar du tilvenningsblandingen (5%) sitte over natta eller lar du det virke en stund og så vasker du av samme kveld.

    • 7. mars 2016, kl. 15:23

      Hei🙂 Jeg blander i en liten (10ml) spray-glassflaske som er veldig smal som et reagensrør. På den måten har jeg best kontroll på blandingen. Jeg bruker en glykolsyre som er 70%. Hvis jeg tar halvparten vann, så blir det 35%. Dobler jeg vannmengden etter det så blir det 17.5%, osv. Sånn fortsetter jeg til jeg har den blandingen jeg vil, sånn cirka. Klønete forklaring kanskje, men det er slik jeg gjør det.
      Da jeg tok behandling de første gangene så hadde jeg blandingen på huden kun noen få minutter. Etterhvert som huden min ble tilvendt så hadde jeg blandingen under fuktighetskremen om natten. men da en svakere blanding.
      Jo sterkere blanding, jo kortere behandlingstid. En svakere blanding tåler man å ha på lengre.
      Men begynn med svak blanding slik at du ikke får uønskede reaksjoner.
      Lykke til!🙂

  1. 17. september 2012, kl. 21:27

Hva tenker du?

