Hjem > MENINGER! > Billig er bra?

Billig er bra?


sale

Det kan ikke benektes at jeg er veldig glad i å kjøpe ting billig.  Man får følelsen av å gjøre et kupp. Og kanskje er det det i noen tilfeller. Men konsekvensen er kanskje ikke slik man håper. Vi vil jo ha kvalitet også, ikke sant?

Noe som har gått mer og mer opp for meg i det siste, er at en slik tankegang ikke nødvendigvis er til gavn for oss som forbrukere på sikt. For produsenter lytter, og gir oss det vi vil ha. Billig, raskt og enkelt. Men de kan selvfølgelig ikke gi bort ting. Noen prøver jo å lage seg et levebrød. Istedenfor kutter man ut tanken om kvalitet, for produksjonskostnadene må ned til et minimum, og blir det man streber etter. Da kan vi som forbrukere få den billige maten vi vil ha. Eller kosmetikken. Eller whatever.

Dagbladet postet igår artikkelen: Det er ein grunn til at mat vert billig. som setter fokus på produksjonsprosessen i matindustrien. Det handler ikke bare om dyrevern, men også om konsekvensene produksjonen har for vår helse.

 

Antibiotikaresistens

 

Antibiotikaresistens er et stort problem. 

Jeg har bevisst prøvd å unngå legemidler, om det ikke har vært absolutt nødvendig, de to siste tiårene.  Og antibiotika kan jeg ikke huske jeg tok sist. Men det hjelper ikke det. Norske kyllinger får antibiotika i maten hver dag. Og her i heimen spiser vi ofte kylling.

Jeg er langtfra noen helsefanatiker. Men tenker at jeg får ta meg inn der jeg kan.  Det er bare så utrolig vanskelig når man ikke alltid vet hva man får, uten å sette seg inn i detaljene.

 

Vi får det vi ber om

 

cheapKosmetikkbransjen og matvareindustrien er ganske like. Det finnes selvfølgelig idealister der ute som går for kvalitet, både når det gjelder mat og kosmetikk. Det er alltid noen unntak, heldigvis. 
Men den generelle hop prøver å tilfredsstille oss forbrukere med å finne billige løsninger. De vet å spille på vår uvitenhet, og gir oss det vi tror vi vil ha.

Når en matvare varer i “100 år”. For eksempel et brød som ikke mugner, roper varsellampene mine. Det er ofte et dårlig tegn hvis en matvare har lang holdbarhetsdato, om ikke det er et produkt man kan forvente det av.  Det betyr jo at det må være tilsatt noe vi kanskje ikke ønsker.  Vi vet ikke hva det gjør med oss. Kanskje går det bra, kanskje ikke.

Hva kommer først for deg når du handler mat? Kvalitet eller pris?

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

