Hjem > BeautyTips > Vask håret riktig

Vask håret riktig


bad-hair-day-e1318274797373

Jeg kom over noen eksperttips om hårvasking som jeg tenkte jeg skulle videreformidle. En hårvask er ikke en hårvask, slik man skulle tro. Her er det detaljene som gjelder.

Vi ønsker oss vel alle et sundt og vakkert hår. Og ifølge ekspertene så er det ikke kuring, styling eller føning som utgjør forskjellen, men selveste hårvasken. Hvis du ikke vasker håret skikkelig, får du et dårlig utgangspunkt, og det kan lett ende opp en en bad hair day. De vil vi ha minst mulig av!

 

Slik vasker du håret riktig ifølge ekspertene

 

Det lønner seg å bruke tid på å massere inn shampoen. Da absorberes produktet bedre. Den bør virke et par minutter før du skyller ut. Hemmeligheten ligger i å opparbeide skummet gradvis. Det gjøres på følgende måte:


  1. Fordel shampoen i håret

  2. Tilsett litt vann

  3. Massér opp til det skummer

  4. Tilsett litt ekstra vann

  5. Massér opp mer skum, og fortsett på denne måten

Produktet vil absorberes bedre, i tillegg til å være lettere å skylle ut og uten å tynge håret ned.

 

Råd til tørt, skadet og slitt hår

 

For de som har svært krusete hår, eller som av andre grunner er veldig tørt, er det beste for håret å droppe shampoen annen hver gang. Istedenfor kan du bruke balsamen som erstatning for shampoen. Men husk at hvis du bruker den for nær hodebunnen, risikerer du å få fett hår.

Den største og vanligste feilen er å bruke balsam eller kur for nær hodebunnen. Det innerste håret får næring fra hodebunnen, dermed blir det dobbelt opp, som igjen fører til fett hår.

 

Avslutt hårvasken med kaldt vann

 

Noe jeg har holdt på med en stund nå er å avslutte hårvasken med så kaldt vann jeg klarer. Jeg står med hodet så langt bakover jeg kan, slik at håret ikke kommer inntil ryggen. (har langt hår) Så tar jeg dusjen i hånden for å ha bedre kontroll, og skrur på kaldtvannet mens jeg holder dusjen over håret. Så fort jeg har nådd grensa på hvor kaldt jeg orker, så skrur jeg av vannet. Altså, jeg har en hånd på dusjen som jeg holder over håret og en på krana. Det gjør at skjellagene i håret trekker seg sammen, og håret blir blankt og fint🙂

Flere relevante innlegg for hårpleie:

Bruker du for mye balsam?

Argan olje

Riktig bruk av tørrshampoo

Beste hårbørsten – Kent Large Porcupine Hair Brush

Shampoo uten parabener og SLS

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 16. mai 2012, kl. 00:05

Hva tenker du?

