Hjem > BeautyTips > Hudpleiebransjens dilemmaer

Hudpleiebransjens dilemmaer


formulations

Jeg forstår det nå, hva de sliter med de som formulerer produkter som siden havner på baderomshyllene våre. Etter eksperimentering med formulering (haha- nesten pompel og pilt! (eksperimentering, formulering-hoho) For de av dere som husker de traumatiske barne-tv vesenene som skremte vettet av en hel generasjon.) okok. Tilbake til tema.

Konsistens, farge og lukt

formulations_photoDet er flere ting å forholde seg til, foruten at ingrediensene bør være gode og helst pleiende, nemlig konsistens, farge og lukt. Jeg er vel over gjennomsnittet opptatt av det-hehe, så det har jeg skrevet om tidligere også;)

Eyelash eksperimentet er et godt eksempel. Der har jeg funnet ingredienser som sies å være gode. Men noen av ingrediensene har en mørk brun farge, som påvirker sluttproduktet til å se alt annet enn appetittelig lyserosa ut. Og biotin som sies å være det mest aktive stoffet, har jeg bare funnet i pulverform. Det er vanskelig å løse opp.  Da må man om man ikke finner løsninger, finne kompromisser.

En ansiktskrem med brunlig farge er vel heller ikke noe som frister?
Selvom den ikke skulle påvirke ansiktsfargen, så er det vel slik for de fleste av oss at det er noen farger vi anser som appetittelige og andre ikke i hudpleieproduktene våre. For selvom ingrediensene i seg selv skulle være bra for huden, så ønsker vi ikke denne fargen.

De fleste naturlige ingredienser har farger i jordfarge-skalaen, og er hverken lyserosa og sjeldent hvite. De lukter heller ikke tuttifrutti.

Vi bestemmer

 

Det er her vi forbrukere kommer inn. Ideelt sett ønsker vi oss hudprodukter laget av organiske ingredienser, men de skal helst være rosa, og helst lukte jordbær. Du forstår sikkert hvor jeg vil hen.  Det må inngås kompromisser.

Mange tenker kanskje ikke på at alle godluktene vi omgir oss med i kremer og såper, kan overeksponere oss slik at vi ender opp med en allergi. Flere og flere får parfymeallergi. Det er noe som er verdt å tenke over, fordi alle disse godluktene er kanskje ikke verdt plagene vi kan få på sikt.

I årevis brukte jeg billige fuktighetskremer fra rimi, og litt mindre billige kremer fra apotek. Men var stadig plaget av irritert hud. Fikk stadig kviselignende utslett som klødde, og huden min var tydelig irritert. Jeg var ikke bevisst årsaken i det hele tatt. Bare fortsatte å kjøpe dritten. Inntil en dag.. haha. neida. Kort fortalt. Da jeg begynte å lage kremer selv uten all den dritten de putter i av parabener og andre drittstoffer, så har ikke huden min vært irritert en dag! Well, sannhet med modifikasjoner. Fordi før jeg lærte meg litt elementær hudpleie og om phverdi, så ble huden min utsatt for massiv eksperimentering med eteriske oljer. DET gikk ikke så bra.  Men, sidespor. Huden min jubler!!

 

De som roper høyest lyver!

 

09loreal001

Du har vel sett reklamen? Kremer som lover å gjøre alt, og bilder av de mest fotogene damene i lys enhver over 40-åring kunne ønske seg i hverdagen.

Jeg studerer ingredienslister. Leser om ingredienser. Og en ting har slått meg, de som roper høyest, lyver mest.  Å bruke mer kroner på markedsføring enn utvikling av nye produkter, det er vel i seg selv ikke noe godt tegn. (Vel, jeg skal ikke bastant påstå at de bruker MER på markedsføring, det vet jeg ikke noe om. Tenker bare at om produktene hadde vært bra, så hadde de talt for seg selv) eller noe. Når produktene inneholder såpass mye dritt, burde de kanskje slutte å skryte så mye.

Hvis huden din ikke trives

 

Vi har alle forskjellige behov når det kommer til hudpleieprodukter. Og forskjellige tålegrenser for forskjellige ingredienser. Så man må bare kjenne etter. Men hvis huden din stadig er irritert, er det absolutt verdt et forsøk å finne produkter som inneholder færre kjemiske stoffer. Fordi sannsynligheten er større for at huden blir fornøyd med organiske ingredienser.

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 16. mai 2012, kl. 00:05

Hva tenker du?

