Hjem > Hjemmelaget > Vippedilla – jeg vil lage Eye lash Balm

Vippedilla – jeg vil lage Eye lash Balm


Woman eye

Vippedilla. Ok, dette er nesten litt rosabloggaktig. Men dere vet jeg intresserer meg for andre ting og? Dessuten når man skriver må man legge i engasjement for å få engasjement, tror nå jeg. Hehe. sitter her og unnskylder meg. Det er hardt for selvbildet å skrive om hud-og sminkegreier når man ikke vil bli identifisert med det. Høhø.

Ok.  

Jeg har hatt “vippedilla” etter at jeg til min store forskrekkelse oppdaget at vippene mine holdt på å  “visne”. Heey-hvaskjera? Det var på den tiden jeg oppdaget eye lash balm, altså kind-of balsam til øyevippene. Det kunne jo ikke skade, tenkte jeg. Og mitt første møte i den verdenen var mavala double lash. Helt grei den. Drøy, og forholdsvis rimelig. Men altså, kanskje det var noen som virket enda litt bedre? Nå hadde jeg jo fått litt håp. Det var tross alt en liten forbedring i kvaliteten. Vippene mine så sunnere ut. Det var da jeg leste om, kjøpte og prøvde Talika Liposils. Nå begynner vi å snakke. Men det som irriterte meg var prisen, og tilgjengeligheten. Riktignok fikk jeg tak i test-size på ebay, ikke altfor dyrt. Men de varte jo ikke så lenge. Irriterende små.

På tide å sjekke ut om dette er noe jeg kan lage. Selvtilliten har jo vokst etterhvert som jeg har kommet frem til brukbare oppskrifter på flere av produktene jeg bruker. Så, why not? Det skader ikke å prøve.

På jakt etter de rette ingrediensene

Jeg har lest og funnet og hamstret ingredienser som alle sies å gjøre godt for vipper og hårvekst. Jeg har blandet og ekspirementert, og en ting som slo meg som viktig etter å ha fått “oljesyn”, du vet, sånn når du får olje i øynene og alt blir litt blura, mer enn hva en alder av 40+ skulle tilsi. Konsistens ja. En tynt-flytende olje-konsistens på en vippebalm er ikke det beste. For hva skjer? Jo man får det i øynene, og området rundt. Og om man er av dem som ikke tåler så godt olje på øyepartiet, kan det føre til hovne rennende øyne. Aj.

Selvom Castor Oil sies å være en bra ingrediens, så ville jeg lage et oljefritt produkt. Baseingrediensen min ble da aloe vera gel, som har en beroligende effekt, samtidig som den har sterke fuktighetsgivende egenskaper, og er bra for både hud og hår.

Ideelt sett burde man bruke kun flytende ingredienser for å være sikkert på å få blandet alt skikkelig, og for å unngå pulverpartikler som kan irritere øynene. Men dessverre har jeg biotin kun i pulverform, og dette er hovedingrediensen, den som sies å stimulere hårveksten. Så den vil jeg ha med.  Passet på å blande godt ut. Biotin er vannoppløselig, så jeg blandet den ut i aloe vera.

Konsistensen ble sånn passe tykk og geleaktig. Og etter en ukes bruk har ikke øynene mine reagert negativt.

Well, her er formulaen jeg tester ut. Jeg har produktet i en tom mascaratube.

Eyelash Balm Formula:

  • 25 ml Aloe vera gele (55.5%)
  • 7.5 ml Arnica Extract (16.6 %)
  • 7 kapsler Biotin (15.5 %)
  • 2.1 ml Nettle Root (4.7 %)
  • 1.5 ml Horse Chestnut (3.3 %)
  • 1.5 ml Burdock Root Extract (3.3 %)
  • 0.5 ml Vitamin E oil (1.11 %)

Jeg skal komme tilbake med vurdering om et par uker.

  1. mirakel
    12. april 2012, kl. 19:22

    Du må si fra om det funker.. også kan du snart begynne å selge noe av det du lager også.😉

    • 12. april 2012, kl. 20:35

      Ja. Referat kommer😉 hehe.. kanskje det!🙂

  1. 5. mai 2012, kl. 00:02
  2. 8. mai 2012, kl. 12:14
  3. 24. juli 2012, kl. 23:19

Hva tenker du?

