Hjem > MENINGER! > Hierarkiet i bloggverdenen

Hierarkiet i bloggverdenen


mom-blogger-payI forrige uke skrev Frøken Makeløs et innlegg som havnet på VG Netts forside. “Hvorfor blogger kvinner om trivialiteter”. Det fikk stor oppmerksomhet rundt om på blogger. Og mange med meg ble inspirert til å følge opp temaet. (linker nederst)

Dette innlegget har nok ligget å presset på en stund før det også. For, ikke ante jeg at det var stigmatiserende å skrive om hudpleie og sminke da jeg begynte å blogge.

Men det er vanskelig å overse kommentarer rundt om, hvor det er en ganske entydig stigmatisering av såkalte skjønnhetsblogger (OG interiørblogger, OG dagbokblogger, osv). I det hele tatt – det kan oppleves stigmatiserende å skrive blogg.  Som om det man viser der er alt man er. Og har man valgt et overfladisk tema, så er man per definisjon overfladisk.

Joda, jeg har tenkt tanken selv om at det er veldig mange intetsigende blogger. Men dem leser jeg kun en gang. Og hvis man ser seg rundt kan man finne perler. Da leter man ikke på topplistene (med noen få unntak)

Det er jo leserene som bestemmer hvem som blir populære. Hmm.. merkelig det der..  Så hvis det er et savn etter andre type blogger enn dagens outfits og dypere tema, så finnes de der. Det er bare å lete og begynne å lese dem.   

mangfold

Hurra for MANGFOLD!

I det hele tatt, det er jo bare å la vær å lese blogger man ikke liker. Mangfoldet er jo med på å gjøre denne verdenen spennende. Her kan man finne noe for enhver. Og er det noe man lurer på eller ønsker å lære, så finnes det en blogg for det også!

Jeg leser mange forskjellige blogger. Og tro det eller ei, men mesteparten handler om helt andre ting enn sminke og hudpleie. 

Trivialiteter

Men hva er nå egentlig trivialiteter da? Disse små ubetydelige tingene som fungerer som lim i hverdagen vår. Som gir oss små, kanskje ubetydelige gleder i den store sammenhengen, men som for den enkelte gir hverdagsglede. Et kyss fra kjæresten, ild i peisen, en klem av en venn, en solnedgang, katten som maler, sol, en god kopp kaffe, en rød leppestift, bake et brød, en god bok, en varm dusj… ja jeg kan sikkert holde på i timesvis.

Det er vanskelig å glemme den følelsen etter 22.juli, da trivialitetene ble så ubetydelige de blir når det er krise. Og så viktige de ble å finne tilbake til for å få tilbake følelsen av kontroll.
Så er de kanskje ikke så ubetydelige allikevel, trivialitetene… eller hva?

Overfladisk?

308371_221930604532598_120291918029801_644750_682742990_nJa så kom jeg hit at jeg skal forsvare hvorfor jeg ikke analyserer og påpeker verdensproblemene. Eller gidder jeg det?  Dette er min blogg, de som ønsker kan lese. Ingen skal bli tvunget. Helt sant. Og de som ikke forstår at bak en temablogg er et menneske med kanskje også har et par andre interesser, er det kanskje ikke verdt å forklare til. Men man velger seg altså et tema. Og holder seg til det. 

Man kan godt si at sminke og hudpleie er en overfladisk ting. Men ser man litt større på det så handler det også om velvære og selvtillit, og å ta vare på seg selv.

Å pynte seg har vi mennesker gjort fra tidenes morgen. Hvordan vi har pyntet oss har variert, og hvilke utslag det har gjort på helsa vår har også variert. Det er jeg opptatt av. Alt vi gjør med kroppen vår for å passe til tidens krav. Alt vi smører på oss. Hvor lenge skal vi lukke øynene?

Idag vet vi endel mer enn tidligere om ingrediensene. Og mitt mål for egen del, og i forbindelse med bloggen, er å bli mer og mer bevisst på innholdet i produktene. Fordi tanken på å bli lurt av store grådige selskaper, tiltaler meg lite.  Jaja, så havna vi der igjen .. ehe..

Meningsfylt eller ei

For meg gir det mening å skrive en omtale når jeg ser noen kan ha utbytte av den. Enten for å forhindre bomkjøp, eller for anbefale. Det gir også mening hvis jeg kan få bare en person til å bli mer oppmerksom på hvilke ingredienser vi smører på huden vår. Det gir også mening når jeg skriver om ingredienser og deler kunnskap. Jeg vet flere og flere søker etter å prøve å lage produkter selv.
En god eller dårlig vits i ny og ne, gir også mening. Kanskje en person smilte, eller til og med lo🙂 Eller noen kloke ord å tenke på..
Livet har mange aspekter. Bloggverdenen gjenspeiler disse. Lik det eller ei.

Linker til andre blogger som har skrevet om dette temaet:

Publisert første gang 15.01.2012

  1. 15. januar 2012, kl. 22:33

    Meeeget godt sagt :-)))

    • 15. januar 2012, kl. 22:53

      Tusen takk for det ! Hyggelig å høre!😀

  2. 17. januar 2012, kl. 01:40

    Flott innspill! Jeg legger innlgget inn på min post : http://www.egedenne.com/2012/01/er-ikke-bloggere-samfunns-engasjerte.html

    • 17. januar 2012, kl. 12:29

      Takk! Ja den er grei!🙂

  3. 24. januar 2012, kl. 16:14

    Kjempefint innlegg!

  1. 19. januar 2012, kl. 18:02

Hva tenker du?

