Hjem > MENINGER! > MUK er ikke mat

MUK er ikke mat


Aj! Jeg ble så glad da jeg så forsiden på vg-nett idag. Vi trenger mer bevissthet rundt dette muk-fenomenet. MUK står for mekanisk utbenet kjøtt, og består av slintrer og rester. I tillegg følger det med en del beinmarg, bindevev og beinrester. Hvor sundt eller usundt det er, er det stor uenighet om. Ikke ulogisk hevder noen at man finner masse næringsstoffer her, men magefølelsen min er ikke helt enig i at dette kan være bra. Har stor tro på gode ferske råvarer med farge. Ingenting er bedre enn å starte å lage middagen med kjøkkenbenken full av fargerike grønnsaker. Well, det er nå meg da.

Dere som leser bloggen og oppskriftene jeg har lagt ut, vet at jeg er opptatt av gode råvarer. MUK er mye av grunnen til at jeg foretrekker ferske råvarer når jeg lager mat. Forruten å unngå konserveringsmidler, fargestoffer og smakstilsetninger. Det er litt mer jobb enn å putte en pizza i ovnen. Men i løpet av en halvtimes tid er det mulig å lage et godt hjemmelaget sundt måltid. Så hvorfor bruke muk, eller møkk?

Jeg liker å vite hva jeg smører på huden, og jeg liker å vite hva jeg putter i meg.  Når det kommer til mat er jeg på ingen måte fanatisk (når det gjelder huden er jeg ikke sikker. høhø) Tenker at om jeg får i meg 80% med god næring, så går det bra! Ok. Nok om meg. Tilbake til MUK.

Foruten at dette ikke regnes som kjøtt, er ofte produkter som inneholder MUK fylt med konserveringsmidler, farge og smakstilsetninger.

I hvilke produkter bruker man MUK?

MUK blir først og fremst brukt i farser, kjøttboller, pølser, dyremat, karbonadekaker, posteier, kjøttpålegg, men også kjøttfyllet i pizzaen du kjøper kan inneholde MUK.

Hvorfor bruker man MUK?

Fordi det er kostnadsbesparende og i tillegg får man brukt alle deler av dyret. Å utnytte dyret 100% høres i utgangspunktet ut som en god ide. Allikevel er ikke dette noe som frister meg å innlemne i kostholdet. Jeg tror som Hellstrøm, at dette er MØKK. Å kalle det utnyttelse av ressursene, er bare å sette fine ord på noe som handler om kostnadsbesparelser, og ikke lage et best mulig produkt.

Les på VG-nett:http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10072540

Hva mener du? Er du opptatt av hva du spiser?

  1. 30. mars 2012, kl. 12:23

    Jeg har ett heller spøkefullt innlegg om MUK, hva det er ifølge ulike personer rundt om.. Men legger en link til innlegget ditt inn i mitt innlegg😉

    • 30. mars 2012, kl. 12:27

      Ja gjør gjerne det!🙂

  2. 31. mars 2012, kl. 08:50

    Skremmende at vanlige mennesker skal utsettes for svindel, og at det i tillegg er lovlig ! ikke rart at mange sliter megd helsa, får kreft , får vektproblemer …nei det er skremmende ! Men jaggu var det greit å få det avslørt ! skal aldri kjøpe en prior kyllingpølse igjen !

    • 31. mars 2012, kl. 11:29

      Ja det er skremmende hva vi utsettes for. Ikke rart mange sliter nei… Føler meg alltid litt smådårlig etter å ha spist pølse. Magen min liker ikke det (skal ikke gå i detaljer her.hehe). Ikke rart. Klok mage.

  3. 31. mars 2012, kl. 15:41

    jeg er glad i pølser jeg !🙂 men jeg foretrekker de med rik smak !Vi snakker fårekjøtt, krydrede pølser , chorizo, ja sånne pølser man blir mett av !Men går heller ikke av veien for en wiener i lompe med sprøstekt løk,,,har jeg sagt at jeg elsker lomper ? Det gjør jeg nemlig , vet ikke hvorfor men jeg gjør det altså🙂

    kyllingpølsene har jeg heldigvis ikke likt så godt

    • 31. mars 2012, kl. 16:18

      Ja, jeg skjønner hva du mener! Lar meg absolutt friste av en pølse innimellom. Chorizo, fårepølse. Når jeg snakker om dårlig i magen er d først og fremst wiener og grillpølse jeg mente;)

  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

