Hjem > Hjemmelaget > Glykolsyrebehandling

Glykolsyrebehandling


glycolic acid

Dette innlegget har jeg gått og ruget på lenge. Men nå kommer det !😉
Finnes det virkelig en behandling som fornyer og forynger hudstrukturen? Glykolsyrepeeling hevdes å være en behandling som gjør dette, og selges dyrt i hudpleiesalonger.

Viktigheten av riktig ph-verdi på huden ledet meg inn på glykolsyrepeeling. Og jeg har lest til øyet ble stort og tørt. Wow. dette høres jo fantastisk ut… lets see..

Hva er Glykolsyre?

Glykolsyre er det minste AHA-molekylet, og er en av de mest aktive ingrediensene som finnes i hudpleiebransjen. AHA er helt naturlig ikke allergifremkallende stoffer som finnes i melk, frukt og annen mat vi spiser. Huden inneholder også naturlige AHA-syrer.

Alfahydroxysyrer er en fellesbetegnelse på en stor gruppe fruktsyrer som brukes til hudbehandling. Feks; glykolsyre (sukkerroer), Lactic Acid (melk) og Citric Acid (sitrusfrukt).

Glykolsyre er en av de ingrediensene som har gått igjennom mest tester siden den første glykolsyreproduktet ble lansert i 1983. Hittil er det ikke påvist negative bivirkninger med bruk av ph-balanserte AHA/-glykolsyreprodukter. Men OBS. Det betyr ikke at det ikke må brukes med omhu. For dette er syre, etsende saker!

M.D.Formulations var den første AHA-serien på markedet som har vitenskapelig dokumentasjon for produktenes meget gode effekter og trygghet mot bivirkninger.

Forskning har vist at glykolsyre har en unik effekt på huden, og langt bedre enn andre AHA-molekyler.

Hvordan virker glykolsyre?

Glykolsyre virker i det øverste laget i huden ved å svekke bindingene mellom hudceller i overhuden, og gir derfor en lett peelende effekt. Glykolsyre jevner også ut pigmentet i huden, og kan i høyere konsentrasjoner bleke brune flekker. Solskadet hud har generelt svært god effekt av fruktsyrer. Glykolsyre er generelt mest effektiv i en konsentrasjon mellom 10 – 20 %.

Hvordan bruker man glykolsyre?

Når man begynner med glykolsyrebehandling er det viktig å venne huden til stoffet, ellers kan man få reaksjoner eller sår, som igjen fører til arr. Dette er syre, som etser i huden din. Jeg begynte med en blanding som var i underkant av 5% glykolsyre, som jeg hadde på i et par minutter før jeg skyldte godt med kaldt vann. Etterhvert har jeg variert med å øke tiden, eller øke prosentandelen med glykolsyre. Og etterhvert som huden min har hevet sin toleranse, har jeg brukt en svak blanding på kvelden under fuktighetskremen som jeg ikke har skylt av før morgenen etter. Men det er viktig at du kjenner etter underveis og lytter på huden din for å finne ut hva den tåler.

Det er flere måter å bruke glykolsyrebehandling på. Jeg antar at de i hudpleiesalonger bruker en sterkere behandling som gir et raskere resultat, men siden jeg gjør dette hjemme på egen hånd, så foretrekker jeg å gjøre det mer varsomt og over tid. Men selvom jeg er forsiktig synes jeg allikevel endringene synes godt allerede etter første gangen. Huden fikk en glød den ikke har hatt på lenge. Selv midt på vinteren.

De første gangen laget jeg altså en svak blanding på under 5 %. Blandingen har jeg oppi en 10 ml sprayflaske i glass jeg har kjøpt på ebay til en billig penge. Ved bruk så sprayer jeg blandingen på en bomullspad som jeg dytter på huden. (ikke gni).

Det er vanlig at du kjenner prikking i huden rett etter at glykolsyren er påført. Men hvis prikkingen ikke demper seg etter en kort stund, og huden din reagerer, så skyll av så fort som mulig. Prøv heller med en svakere oppløsning. Ingen vits i å “ta i” med dette stoffet.

Det er ikke uvanlig at huden din begynner å flasse av og bli tørr noen dager etter en runde med glykolsyrebehandling. Det er døde hudceller som mekanisk kan peeles bort. Etter noen dager med behandling har jeg noen dager med pause. Glykolsyre virker slik at den vil fortsette å jobbe i huden. Disse dagene bruker jeg til å peele ofte og tilføre masse fuktighet. Gjerne ha på en ansiktsmaske for å tilføre næring.

NB! IKKE bruk glykolsyre hvis du har sår eller rifter i huden! Det kan gjøre såret dyrpere og lage arr!!

Hvor får man kjøpt glykolsyre?

Det er mange varianter og styrkegrader av glykolsyre. Jeg fant min på ebay hos en amerikansk produsent som holder til i Beverly Hills! Det må vel være bra! Men fra spøk til alvor. Jeg valgte en med styrke på 70%. Det vil jeg anta er altfor mye for en ukyndig å påføre huden. Men siden glykolsyre er oppløselig i vann, tar jeg bare og blander den ut. Man får mer for pengene på den måten, og man har utallige valgmuligheter når det gjelder styrkegrad.

30 ml 70% Glycolic acid Medical Grade Peel MD 100% purity på ebay til $14.10 (ca.85 kr) pluss frakt 30 kroner.

Min erfaring med glykolsyre

Nå har jeg brukt glykolsyre en stund. Og jeg er overbegeistret (bruker aldri dette ordet ellers, men det passer bra nå!) Dette er absolutt noe jeg kommer til å fortsette med. Hudtonen er jevnere, pigmentflekker er tonet ned, porene er mindre, de sorte prikkene er borte, linjene mindre markerte. Huden min er i det hele tatt stabil og fornøyd. Selvom jeg spiser mat som tidligere irriterte den, holder den seg i ro. Kan ikke bli bedre enn det.

Når det gjelder syrebehandling generelt. Så har jeg lyst til å sjekke ut TCA peel som linda har tipset meg om. Jeg erfarer jo at dette ikke bare er tull. Faktisk har jeg fått kompliment fra kjæresten for huden min!🙂 Det er stort! For det må sies, han er ikke av de som slenger om seg med komplimenter, eller er særlig observant når det kommer til slike ting. Så, this must be good!!

  1. 25. mars 2012, kl. 23:20

    Ååå, nå ble jeg glad nå🙂 Endelig et peelinginnlegg🙂 Da er det rett på ebay for å shoppe. Har prøvd ulike varianter fra hudpleier og de har «tatt livet» av huden min i steden for. Hadde så mye «nedetid» i løpet av 3 mnd at jeg knapt nok kunne vise meg utenfor dørene. Så resultatet ble at jeg gav opp i steden for. Og dette var DYRE produkter, som jeg selvsagt importerte selv rimeligere fra USA, men likevel dyrt (spør meg ikke nå hva merket het, men det var et kjent merke)😉

    Nå skal jeg prøve din metode og se om det funker🙂

    THANK YOU🙂🙂

    • 26. mars 2012, kl. 10:38

      Kan være du brukte en altfor sterkt blanding? Vær forstiktig isåfall. Bedre å begynne svakt og øke konsentrasjonen. Må bare presiesere dette, slik at du ikke får «nedetid» igjen. Dette er jo årstiden for å være mer ute😉

      Og lykke lykke til! Så bra at du likte dette!! Skal etterhvert sjekke ut TCA peel som du tipset meg om. Gleder meg til det.!

  2. Bb
    12. september 2012, kl. 20:32

    Sprayet du på de første gangene?? hvor mange dager bruker du/har pause?? kan du forklare ditt »program» litt mer detaljert?? tusen takk,spennende innlegg:)

    • 13. september 2012, kl. 09:16

      Jeg lover et innlegg om «programmet» mitt en av de neste dagene! Det er kanskje flere som lurer på dette! Så takk for inspirasjon😉

  1. 4. juni 2012, kl. 14:05
  2. 17. september 2012, kl. 21:17
  3. 19. mars 2013, kl. 13:35

Hva tenker du?

