Hjem > Hjemmelaget > En hjemmelaget luksusbehandling

En hjemmelaget luksusbehandling


facemask2

Denne masken jeg skal gi dere oppskriften på nå, inneholder ting som du ikke akkurat finner i kjøleskapet, og kanskje heller ikke har tilfeldigvis hjemme. (Men hva vet jeg…)
Om du ikke har de samme ingrediensene, så håper jeg allikevel oppskriften kan være til inspirasjon til å lage din helt egen oppskrift. Eventuelt skal jeg fortelle deg hvor de forskjellige ingrediensene er å få tak i😉

Ansiktsmaske og skrubb i ett

Jeg har fått et helt lite lager med ingredienser etter at jeg begynte å lage produkter. Noen ble bomkjøp i forhold til at jeg tenkte å ha dem i ansiktkremer. Feks coffeeberry som jeg ikke får oppløst skikkelig slik at man kjenner bittesmå korn i kremen. Dessuten er fargen brun, ikke særlig apetittelig farge å ha på i en ansiktskrem..  Men til ansiktsmaske er dette en glimrende ingrediens, proppfull av antioksidanter og godsaker. Og kornene bruker jeg som en peeling etter at masken har fått sitte på den stunden den skal. (ca. 20-30 min)

Regenererende hudpleie

I det siste har jeg begynt å tilføre vitaminer og andre stoffer som sies å være regenererende for huden. Og etter å ha opplevd gode resultater som mindre porer og strammere friskere hud med mitt eget vitamin c serum, så er jeg ikke i tvil om at noen ingredienser virker. Har fortsatt mista troen på de fleste kommersielle produkter, fordi om de inneholder gode ingredienser, så er det andre mindre gode, og kanksje altfor liten prosentandel av det som er bra til at det kan virke merkbart. Pluss de negative virkningene fra de mindre gode ingrediensene.. Nei. Jeg vil vite hva jeg putter på huden min. Den har aldri vært bedre. Så hvorfor skal jeg begynne å bruke kroner på dritt igjen.. Dessverre er de merkene som sies å være bra på ingredienser så dyre og eksklusive. Motbevis meg gjerne!! I wanne know! Aj, digresjon. Typisk. Hehe

Fin hud

Jeg føler at jeg er litt småbesatt av prosjekt “fin hud”. Jeg ville finne ut av dette; om det er sant. Om du pleier huden din regelmessig og peeler og tilfører riktig pleie, hjelper det? Og når svaret er soleklart og huden roper hurra, så blir jo ikke interessen noe mindre. Jeg sier ikke at huden min til enhver tid har sett strålende ut den siste tiden heller, for eksperimenteringen har sin pris når jeg tester ut stoffer den ikke liker. Selvom det er aldri så naturlig og økologisk, så finnes det jo stoffer i planteverdenen som man kan reagerer på. Vi har alle individuelle behov, og først og fremst må man vite hva slags hudtype man har, og hva en slik hudtype trenger.

Well, nok om det. Her er oppskriften på min super lukseriøse glowing mask. Ja denne fortjener et fancy navn. Huden min elsker denne, og gløder takknemlig etter en slik behandling. Så glowing mask, er bare fornavnet😉 håper dere tåler en dose selvskryt. hehe

Du trenger:

  • 1 kapsel med vitamin c (l-ascorbic acid)
  • 1 kapsel green tea extract
  • 1 kapsel vitamin B3 (Niacinamide)
  • 1 kapsel coffee berry
  • ca 2 gr/ml kaolin klay
  • ca 1 ss olje (jojoba, aprikos ol.)
  • 1 fyrstikkhode med salisylsyre pastaen som jeg laget tidligere av salisylsyre pulver. (ca.50/50 med vann og salisylsyrepuler)

Slik gjør du:

Åpne kapslene og ha pulveret i en skål. Bland med kaolin klay. Ha i litt og litt olje, og stopp når du har en passe tykk pasta som duger som ansiktsmaske i konsistensen. Rør i salisylsyrepastaen. Rør godt.

Smør blandingen utover ansiktet, og la det sitte på i 20 – 30 minutter. Når tiden er ute, fukter du ansiktet med litt vann, og peeler huden forsiktig med den fuktede ansiktsmasken. Skyll godt av.

Hvor kan ingrediensene kjøpes?

L-ascorbic acid, green tea extract, niacinamide, coffee berry, jojoba oil eller apricot oil kan kjøpes på iherb. Kaolin Clay kan kjøpes på ebay, eller coastal scents. Salisylsyre kan også kjøpes på ebay.

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

