Hjem > BeautyTips > Hva som har gjort huden min bedre

Hva som har gjort huden min bedre


relaxEn glødende perfekt hud er vel noe vi alle ønsker oss. Fra naturens side har jeg ikke vært beæret med dette, så litt hjelp fra hudpleieprodukter har blitt løsningen.

Først og fremst vil jeg presisere at det som virkermeg, ikke nødvendigvis er riktig for deg fordi vi har alle forskjellig hud og problemområder. Men kanskje min erfaring allikevel kan være til nytte for noen. Eller inspirasjon til å gi huden mer oppmerksomhet. (Hvis du vil ha fin hud da? ;))

I mange år var jeg ganske uoppmerksom mot huden min. Det eneste den fikk var veldig uregelmessig peeling og maske, rens med renseservietter, og en billig fuktighetskrem fra Rimi. Også fikk vi heller satse på en dekkende foundation:=
Når jeg tenker på det nå, så vet jeg jo hvorfor huden min hverken strålte eller var særlig stabil. Den ble ofte irritert, og porene ble slett ikke mindre med årene. Men det var jo ikke så rart, med de produktene den måtte bryne seg på.

Jevnlig rens

Så for et par år siden bestemte jeg meg for å gi alle de tipsene jeg har hørt om regelmessig rens et forsøk. På den tiden var jeg ikke så opptatt av ingrediensene, og stolte på at produkter kjøpt på apotek, DET måtte vel bli bra. Joda, det hjelper å rense og fukte huden regelmessig. Spesielt hvis man bruker sminke. Men foruten å fjerne sminke, fjerner man også alt støv, døde hudceller og forurensning fra luften.

Jevnlig rens over tid forbedret hudtonen til en viss grad, og en bitteliten forbedring i porene. Men huden min ble fortsatt irritert og fikk utbrudd med jevne mellomrom, og jeg begynte å tenke at det var nok slik huden min var. Noe jeg måtte leve med.

Bevissthet rundt ingrediensene

Bevisstheten rundt ingrediensene ble en øyeåpner for meg. En urovekkende øyneåpner. Var det virkelig mulig at de som skrek høyest mot oss med reklamen sin var de med værst innhold? De gamle ærverdige merkene som har produsert skjønnhetsprodukter i flere tiår, skulle vise seg å være blandt de værste… Aj… Med sine forførende eksklusive embalasje, har de klart å lure meg mer enn en gang i løpet av livet. Men, nok er nok.

Min havarerte tillit til produktene som er å få kjøpt både på apotek og blandt de etablerte, førte til at jeg hadde lyst til å lage de fleste av mine egne produkter. Jeg sier ikke at det er dit man MÅ for å få bra produkter, fordi det finnes enkelte som er å leve med. Dessverre koster de ofte mer, er vanskelig å få tak i, og krever endel egen research.

Finn ingredienser som GJØR noe for huden din

Min hudtype er en typisk blandingshud. Ganske tørr på kinn og panne, men fetere rundt nese og munn. Noe som viser seg med større porer på dette området. Såkalte sorte prikker har også vært et problem. En tørrere hudtype vil ha mindre porer enn de med tendens til fet hud.  Alderen spiller selvfølgelig også inn her. Jeg trenger ingredienser som reparerer, strammer og stimulerer. En ung hud vil trenge noe helt annet.

Med eksperimenteringen med egne produkter har huden mitt tidvis fått gjennomgå, og fortalt meg klart og tydelig hva den IKKE liker. Feks har jeg sluttet å bruke bivoks i ansiktsproduktene. Selvom det er et organisk produkt, kan det tette igjen porene selv i små prosentandeler. Huden min ble irritert og fikk utbrudd.

En annen ting som fikk huden min til å reagere sterkt var eteriske oljer i større mengder. I små doser kan de ha en fin effekt på huden, men her er det lurt å være forsiktig. Nå er det vel sjelden at eteriske oljer blir brukt av de kommersielle produsentene, men andre luktstoffer kan være vel så irriterende for huden.

Hva som hjalp MIN hud

Gode produkter
Men over til hva som virkelig gjorde store forandringer med huden min.
Rens med gode produkter (ingredienser), jevnlig peeling og en fuktighetskrem uten ingredienser som irriterer eller tetter igjen porene er elementært. Da holder det ikke å kjøpe krem på Rimi eller apoteket. Jeg bør vel ta et forbehold når det gjelder apoteket, for kan hende de har enkelte produkter som er brukbare. I dont know. Jeg valgte å lage min egen krem.

De som kjenner meg og bloggen vet at jeg ønsker å bruke minst mulig kroner på dette, men digger gode produkter som virker. Etter å ha laget mine egne produkter en stund nå, så vet jeg at prisen enkelte tar for produktene sine ikke kan forsvares ogjegblirsåforbanna.  Jada, fin embalasje koster mer. Men for meg som kjøper i små kvanta, altså dyrt, vet at forskjellen ligger på mellom 5 og 25 kroner mellom kjip billig og eksklusiv embalasje. Da blir det merkelig med forskjell i pris på hundrevis av kroner selv med gode ingredienser. Ajaj, en digresjon.

Riktig PH-verdi
Da jeg lærte hvor viktig ph-verdien i huden er for å beskytte den, og at vi med alderen får en høyere ph-verdi, forsto jeg at det kanskje var noe mer enn en hype alt dette snakket om glykolsyre og vitamin C, eller mer nøyaktig L-Ascorbic Acid, som er den mest effektive formen for vitamin C i hudpleie. Disse stoffene har begge en lav ph-verdi (sure/acid).

Glykolsyrebehandling over tid har gjort ganske stor forskjell på huden min, som var i ferd med å bli slapp og med noen enorme porer.  Usj, det vil vi ikke ha.  I kombinasjon med vitamin C har huden min blitt strammere og porene betraktelig mindre. Det er viktig å finne den rette balansen her, og rett og slett lytte til huden din. Den sier ifra!

Har du noen erfaringer å dele, så skriv gjerne i kommentarfeltet!

  1. 13. mars 2012, kl. 15:03

    Syra kom i posten i dag , nå skal jeg gå våren i møte !🙂

    • 13. mars 2012, kl. 17:16

      Så bra!!🙂 Er sikker på at du blir fornøyd!😉

  2. 14. mars 2012, kl. 19:27

    Jeg er rigtig glad for at du skrev et indlæg om argan olie og vegetabilsk olie generelt i sin tid. Har brugt oliven og arganoile de sidste mange uger, og min hud er blevet virkelig flot efter jeg stoppede med alle mulige renseprodukter. Fandt ud af at grunden til at min hud havde udbrud og var fedtet, var at min hud var tør. Så tusinde tak for de gode tips omkring olie til huden. Tak for en god blog!
    Hilsen en læser der følger flittigt med på sidelinjen

    • 15. mars 2012, kl. 12:15

      Tusen takk for kommentar!🙂 Så hyggelig at du finner bloggen min nyttig! Nå ble jeg glad!😀
      Argan olje er en fantastisk olje som i motsetning til mange av de andre oljene også kan brukes rundt øynene. Man skulle jo tro at det var de med fet hud som sliter mest med utbrudd, men en tørr hud vil jo prøve å kompensere og produserer mer olje. Fint at du fant ut av hva huden din trenger!!

  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

