Supernæring til huden


Fram til januar var huden min ganske ok. Den vanligvis fuktighetshungrende huden min var fornøyd. Men så, jeg vet ikke, plutselig ble den igjen det monsteret som ropte: fukt fukt FUKT.. En nødløsning ble å blande litt olje (arganolje, brukte jeg) i den fuktighetskremen jeg hadde. (Bare en dæsj fuktighetskrem i hånden, og så en dråpe eller to med olje oppå der. Blande med fingeren, og smøre på.) Nå liker jeg ikke å kaste halvbrukte produkter, og denne var ganske ok, men ikke HELT på topp i disse kalde vinterdagene. Men ok, nå var den tom, og jeg kunne med god samvittighet lage en ny.

Ingrediensene er plukket ut nøye. Her skal ingenting overlates til tilfeldighetene 😉 haha. well. Jeg har jo en liten samling gode ingredienser nå, og med den rette kombinasjonen kan det bli superbra! om jeg får si det, i all beskjedenhet. Så dette er ikke laget av ingredienser du tilfeldigvis har hjemme, men jeg ønsker å gi deg et eksempel på hva du kan lage, etterhvert som du kommer i gang, om du ikke er det. Og jeg kan forsikre deg, at hvis du klarer å lage et par matretter, så klarer du å lage egne produkter også. Det eneste man trenger å vite, er hva som er oppløselig i hva, om man feks tilsetter noe i pulverform. Olje eller vann?

Når man ekspirementerer, trenger man noe som måler ph-verdien. Jeg bruker noen helt enkle billige ph papir (kjøpt på ebay) som forandrer farge og på den måten viser ph-verdien. Da får du vite sånn cirka. En med digitale tall er selvfølgelig bedre og mer nøyaktig. Det blir nok en sånn på meg etterhvert.

Tilbake til oppskriften på super moist cremeen.

Ingredienser (rekkefølgen er basert på mengde):

  • 20 ml aloe vera gel (22.17%)
  • 15 ml shea butter (shea smør) (16.63 %)
  • 10 ml almond oil (mandelolje) (11.09 %)
  • 10 ml jojoba olje (11.09%)
  • 10 ml zinc oxide (11.09 %)
  • 10 ml vegetabilsk glyserin (11.09 %)
  • 5.5 ml D-Panthenol B5 (også kalt provitamin) (6.1 %)
  • 4.5 gram niacinamide, vitamin B3 (4.99 %)
  • 2.5 ml Lecithin Powder (fra soyabønner) (2.77 %)
  • 1.2 ml Glycolic Acid (glykolsyre) (1.33 %)
  • 1 gram L- Ascorbic Acid (vitamin C) (1.11 %)
  • 0.5 ml Vitamin E (tocopherol) (0.55 %)

1ingredienser

1.Vegetable Glycerin, 2. Shea Butter, 3. Avocado Oil, 4. Jojoba Oil, 5. Aloe Vera Gel, 6. D-Panthenol B5, 7.Niacinamide B3, 8.Lecithin Powder, 9.Pure Vitamin E Oil, 10. L-Ascorbic Acid

Slik gjør du:

Du trenger en bolle/kopp til olje-ingrediensene. Jeg starter med å tørke en kopp med rent papir og antibac for å sterilisere. Det er faktisk veldig viktig, ellers kan man lage skadelige produkter som kan føre til sykdommer eller irritasjoner på huden din. 

 Desinfisering er viktig!

 

 

 Jeg bruker antibac med 75 % ethanol:

 IKKE kjøp den som inneholder glycerin. Den har en helt annen funksjon, og er til håndvask og etterlater glycerinen (som skal mykgjøre hendene dine).

Den jeg bruker inneholder 75 % ethanol, som fordamper veldig fort.

 

 

 

Ok, alle redskaper vi bruker må desinfiseres.

Jeg begynner med shea butter. Måler opp 15 ml og har det oppi koppen. (en spiseskje er 5 ml) Koppen plasserer jeg på en oljeovn som står lett tilgjengelig nå om vinteren. Jeg tilsetter 10 ml mandelolje (almond oil) og 10 ml jojoba olje.

Rør for å blande. Meningen med varmen er at shea butteret skal smelte sammen med oljene til en væskekonsistens.

Disse oljene er valgt fordi de er litt fete oljer, og jeg føler det er det jeg trenger nå på vinteren. Shea butter er også utrolig næringsrik og fuktighetsgivende og fet, og du kan lese mer om det her.

Zinc Oxide for solbeskyttelse

Når shea butteret har smeltet sammen med oljene, er det på tide å blande i zinc oxide. Det er et hvitt finkornet pudder som er lett oppløselig i olje. Jeg bruker en batteridrevet liten melkemikser til å mikse sammen ingrediensene. Den er genial. Det blir mye mindre styr enn å dra fram mixmasteren. Og jeg er FOR minst mulig styr.

Zink Oxide blandet med olje, lager en kremaktig konsistens og har den egenskapen at den gir solbeskyttelse. Det er kjempeviktig hvis du ønsker å holde huden ungdommelig. Å bli brent, skader huden. Og det vil vi jo unngå 😉 I tillegg til denne egenskapen har zinc oxide en beroligende effekt på huden. Den kan brukes i behandling av kviser (acne), og andre hudirritasjoner. Den er astringent, som gjør at den virker sammentrekkende på huden, altså bra for behandling av store porer. Zinc Oxide gir også fuktighet til huden.

Som ingrediens i en formula så virker det som et fortykningsmiddel, og har også egenskaper som emulgator. (Blander olje og vann) Hvis man har en stor prosentandel i formulaen, vil kremen bli hvit på huden. I denne formualen er det 11 % zink oxide, noe som gir ca 11 i SPF. Men i tillegg er det jo 16.63% shea butter som har en naturlig solbeskyttelse i seg, det samme med jojobaolje. Så totalt blir det høyere spf i det ferdige produktet 🙂

Lecithin

lecithinpowderTil slutt i oljeblandingen, har vi i lechitin pulver som fungerer som en emulgator som binder olje og vann. Vi skal jo ha i aloe vera gele og glycerin etterhvert, slik at dette ikke blir et rent oljeprodukt. Det kan bli litt vel fett. Lecithin er altså oppløselig i olje. Anbefales brukt i en prosentandel på 0.5 til 3%.
Her er det 2.77% av formulaen. Altså nesten max. Lecithin har nemlig også den egenskapen at det holder på fuktigheten i huden og har i tillegg en konserverende effekt.

 

Så var det resten…

Nå skal vi blende de ingrediensene som blandes med vann. For glycerin og aloe vera geleen kan regnes som vann i dette tilfellet.

Jeg tar en ny kopp, måler opp 20 ml aloe vera gel og har det i den tomme koppen.
Deretter måler jeg opp 10 ml glycerin som jeg blander sammen med aloe vera geleen.

D- Panthenol provitamin B5

02-provitamin-b5-large5.5 ml D-Panthenol skal også blandes oppi. Det er en gjennomsiktig flytende væske, litt tykkere enn vann. Det er en høyt verdsatt ingrediens både for hud og hår. Det kalles også provitamin B5, og er kjent for å være dyptvirkende, altså har en evne til å penetrere hud og hår slik at ingrediensene virker i dybden, fuktighetsbevarende og beskyttende.

Anbefalt prosentandel er 3-6 %. Kan bli ustabilt ved varme temperaturer.

I denne formulaen er det 6.1 % D-Panthenol. Altså max.

 Niacinamide vitamin B3

NOW-00478-0Niacinamide kommer i pulverform i såkalte vcaps, som er ment til å åpne. Niacinamide er i hudpleie kjent for å være nyttig i behandling av acne og for anti-aging med egenskaper som anti-inflammatorisk, oljekontroll, skin lightening, forhindre fuktighetstap og for å redusere fine linjer og forbedre hudens elastisitet. Høres jo bra ut 😉 ikke?  

Jeg kan ikke gå helt i detalj på alle ingrediensene her. Da hadde innlegget blitt milelangt. og sikkert utrolig kjedelig. Poenget med å skrive litt om dem er for å vise at det går an å bruke ingredienser som fungerer på flere plan, og som i tillegg er gode.

L-Ascorbic Acid – Vitamin C

BLB-00512-0Vitamin C er et vitamin som er helt nødvendig. Det har jeg skrevt om tidligere her, så jeg går ikke i detalj nå. Foruten de gode egenskapene for huden, bruker jeg det til å justere ph verdien i denne formulaen. Mye oljer, krever noe mer surt som feks L-Acsorbic Acid, Citrid Acid, Glycolic Acid, Salicylic Acid ol.) ok.

I tillegg til L-Ascorbic Acid til å justere ph verdien, har jeg i 1.2 ml glycolic acid. Det er en utrolig spennende ingrediens som jeg snarest må skrive om 😉

Alt må selvfølgelig mikses godt sammen underveis. Vi lager jo krem 😉

Nå er vi i mål! Nesten, hvertfall: La blanding stå for å “sette seg” litt. Kan hende den skiller seg litt og vi skal røre litt mer før vi finner frem embalasjen.

Lukt

sweetorangeJeg har lenge unngått å ha i lukt i de siste produktene mine. Men jeg er litt lei nå av å ikke lukte-noe-spesielt-godt. Tipper samboern også setter pris på det. hehe. Når jeg tenker meg om, han har ikke akkurat verdens beste luktesans. 🙂 Godt for oss.

Men, anyways, nå ville jeg ha litt godlukt. En dråpe rosemary eterisk olje og 3 dråper sweet orange, som i tillegg til å lukte godt har den egenskapen at den lysner huden:=)

1konsistens

Konsistensen blir kjempedeilig velduftende krem.

Ok. Dette kan vel kalles å være for viderekommende. Men hvis du har orket å lese hele teksten, så ser du at selve prosessen ikke er så vanskelig. Litt kunnskap om ingrediensene er jo en fordel hvis du vil sette i sammen din helt egen formula, spesialtilpasset din hud, men imens kan du jo bare følge oppskriften her om du trenger litt ekstra til en tørr vinterhud som blir lett irritert.

Det har ikke skjedd med denne. Huden min er happyhappy nå. Selvom kalenderen sier februar. Jeg deler jo ikke ekspiriment-tabbene mine på bloggen heller 😉

18 thoughts on “Supernæring til huden

  1. Laken sier:

    Dette har jeg sansen for! Besluttet å bli totalkunde på The Body Shop fordi de ikke tester på dyr, selv om det er dyrt, men hva ser jeg? Parabener i body butteret mitt! Irriterende vanskelig å ta riktige valg :/ Takk for at DU deler! 🙂

    • Nå ble jeg nesten rørt! 🙂 Det gir mening å dele når man får slike kommentarer!

      Ja ikke sant, det er noe dritt at de utelater å fortelle om alle ingrediensene, og fremstiller produktene som bedre enn de er, i tillegg tar de seg (umoralsk) godt betalt.

      Ja det er vanskelig å finne noe som er gjennomført bra uten at det koster skjorta.. Er vel derfor jeg likegodt bruker kroner på ingredienser istedenfor. Da vet jeg hva jeg får iallefall, og i tillegg får man bra produkter til en billig penge, selvom man bruker såkalt kostbare ingredienser.

  2. Lisa sier:

    Virker som om du har vært heldig når du har bestilt vitaminer. Jeg prøvde å bestille noen en gang, men jeg hadde glemt å sjekke legemiddellisten til lovdata, og tollen sendte de i retur.. 😦

    • Aj, så kjipt da! 😦 Har bestilt og mottatt flere ganger jeg, uten problem. Visste ikke at det ikke er lov!? Men jeg oppdaget andre gangen jeg bestilte melatonin (til søvn), at da fikk jeg ikke bestilt de på 5 mg. Kun de som var 3mg. Kan det ha noe med det å gjøre? Styrken, mener jeg?

    • Takk for linken 🙂 Men heldigvis står jo ikke l-ascorbic acid (vitamin c), d-pathenol (b5) eller vitamin e (tocophenol) som jeg bruker i denne oppskriften oppført i listen.
      Hvilke vitaminer var det du bestilte?

  3. Lisa sier:

    Hm, jeg fant askorbinsyre, er ikke det det norske navnet for l-ascorbic acid? Er ikke helt sikker, men lurer faktisk på om det var b-vitaminer.

    • L-ascorbic acid er en mer naturlig form for vitamin c enn ascorbic acid (askorbinsyre), så det er to forskjellige former. Askorbinsyre er en “mer kjemisk” versjon, så det er kanskje grunnen.
      Kan ikke helt forstå at b-vitaminer skulle stå på den listen heller, men norge har jo veldig strenge regler. Jeg viste ikke at askorbinsyre var forbudt, så her er det vist lurt å lese reglene. Selv de uskyldigste stoffer kan stå på den lista tydeligvis

  4. Lisa sier:

    Aha! Vel, begge deler er jo vitaminer, og allslags vitaminer gikk under legemidler. Det er helt idiotisk at det ikke kan importeres..Men føler jeg må prøve en gang til, kanskje jeg er heldig og får pakken min 🙂

Veldig hyggelig om du gir en tilbakemelding eller legger igjen en hilsen!

