Hjem > Hjemmelaget > Hvordan begynne å lage egne produkter

Hvordan begynne å lage egne produkter


Jeg tenkte jeg skulle dele litt erfaringer om hvordan jeg startet å lage egne greier. Hvilke ingredienser jeg kjøpte og hvor. Det er nemlig supergøy og har mange fordeler, fordi man kan lage virkelige kvalitetsprodukter uten drittstoffer og ingredienser som regnes som giftige.
Jeg sier ikke at naturlige ingredienser ikke kan skade, for med uvettig bruk kan de også det.
Så litt kunnskap skader ikke når man skal sette igang med ansiktskremer.

Vi begynner med en enkel, men supergod lip balm

Noe som ikke krever så mye kunnskap, er en leppepomade. Det man trenger tenke på her er ingredienser som gir fuktighet. I hovedsak består en lip balm av en eller annen type voks og oljer. Bivoks er lett tilgjengelig og en rimelig ingrediens. Den er hard i konsistensen, og har høyt smeltepunkt. Det er den som holder det hele sammen og gjør en lip balm massiv og hard.

For de som helt unngår animalske produkter, kan oliven-voks være en god erstatning. Den har litt lavere smeltepunkt og er mindre hard i konsistensen. Men i denne oppskriften jeg begynte med, var det bivoks jeg brukte.

Ingrediensene kan brukes til andre produkter også

Ingrediensene som brukes her er også svært anvendelige hvis du senere ønsker å lage en bodylotion eller en ansiktskrem, og jeg kommer til å legge ut en oppskrift på en Body Cream med mange av disse ingrediensene ganske snart. Etter mye prøving og feiling, har jeg en oppskrift som er finpusset. Så følg med😉

Det er heller ingenting i veien for å bytte ut jojoba-oljen med andre typer olje, bare husk å holde forholdet mellom olje og bivoks likt. Men du står jo selvfølgelig fritt til å ekspirementere med konsistens. Hvis man har i litt mindre bivoks blir lip balmen mykere og vise versa.

Det er like greit å lage flere mens man er i gang. Det er jo ikke vann i disse. Dermed blir holdbarheten god.

Ingredienslisten som rekker til ca.18 stk lip balms ser slik ut:

  • 20 ml shea butter
  • 20 ml jojobaolje
  • 15 gram bivoks
  • 11 gram cocoa butter
  • 10 ml vitamin e olje
  • 20 dråper peppermynte eterisk olje (valgfritt. Men det gjør lip balmen frisk og fin;))

Du trenger selvfølgelig også embalasje. Det kjøpte jeg billig på Ebay.

P1060699

Jeg vil påstå at det blir en supergod lip balm av disse 6 ingrediensene. Man kan godt lage uten Vitamin E oljen, men etter min mening er det den som gjør den så superb. Her er den hele 12 % av formulaen, og den virker både fuktighetsgivende og reparerer tørre og sprukne lepper og sies å være en av de beste ingrediensene til nettopp det.

Det er mange som selger disse ingrediensene. Foruten Vitamin E olje, er de andre ingrediensene svært vanlige og enkle å få tak i. Men jeg fant jeg fant, også ren vitamin e olje.

Kostnad per lip balm med embalasje og frakt, blir rundt regnet 4-5 kroner. Det er vel billig for en lip balm med masse godsaker😉

Slik er handlelisten:

Totalt 272 kroner for alle ingrediensene du må kjøpe første gangen. Nå har jeg ikke inkludert frakt i denne prisen. Men iherb sender ganske rimelig, og jeg antar hvis du gjør et søk der så finner du også peppermint essential oil. Da trenger du bare handle fra 2 forskjellige butikker.

Hvis du ser hvor lite som skal til av hver ingrediens, så ser du at dette rekker ganske lenge. Og dette er en god start for en body lotion! Den skal jeg komme tilbake til😉

  1. Anonym
    13. februar 2012, kl. 07:54

    Jeg har prøvd denne lipbalmen, og den er virkelig god !

    • 16. februar 2012, kl. 23:13

      Fint å høre!🙂 Tror den kan bli ENDA bedre da. Skal prøve;)

  2. Chris
    15. juli 2012, kl. 20:40

    Hvordan går man frem når man lager denne? Mikser man bare alt sammen med en gang?

    • 15. juli 2012, kl. 20:45

      Du har butter, voks og olje (untatt e-vitamin-oljen) i en kopp som du setter i vannbad med kokende vann. Butter og voks skal smelte sammen med oljen.
      E-vitamin-oljen har du i i avkjølingsprosessen. Dvs ETTER at det andre er smeltet sammen.
      Tilslutt tilsetter man peppermint olje.
      Da er det bare å helle oppi embalasjen mens det er flytende.
      Håper dette var oppklarende😉

      • Chris
        15. juli 2012, kl. 21:35

        Tusen takk for et hurtig svar! Gleder meg til å starte å lage egne produkter!😀

        • 15. juli 2012, kl. 22:11

          Bare hyggelig!🙂 Lykke til!😉

  3. Anonym
    17. august 2012, kl. 20:33

    Da har jeg laget 16 lipbalms! Det var litt vanskelig å få innholdet i embalasjen, men det gikk bra selv om det ble et søl. Jeg brukte ikke peppermint olje, men neste gang skal jeg tilsette vanilje slik at de får en bedre smak. Nå smaker de som bivoks som ikke smaker særlig godt, men heller ikke veldig vondt.

    • 17. august 2012, kl. 20:44

      Så gøy da!!🙂 Peppermint kan absolutt anbefales. Det gir en frisk lukt. Vanilje har jeg ikke prøvd enda. Bivoks lukter litt som honing syns jeg. Ikke så værst det. Men cocoa butter setter jo også lukt.

      Veldig hyggelig at du fortalte meg det! Nå har du lipbalms for et par uker😉

  1. 16. februar 2012, kl. 23:15
  2. 27. januar 2013, kl. 17:04

Hva tenker du?

