Hjem > Hjemmelaget > Kjekt å ha når man lager egne hudprodukter

Kjekt å ha når man lager egne hudprodukter


Det er noen hjelpemidler som gjør det enklere og morsommere å lage egne produkter. Det kan jo være frustrerende å ikke ha det verktøyet man trenger, så å være godt forberedt før man starter kan være greit.

Så her har jeg samlet mine erfaringer om hva som er kjekt å ha av verktøy før man starter på sin egen kolleksjon😉

scale2Vekt med to desimaler

Når man eksperimenterer er det lurt å notere ned vekt eller mål underveis. Kan jo hende at du lager en perle av et produkt. Og hva er vel mer irriterende da enn å ikke huske hva du gjorde?!

Med to desimaler får du nøyaktige mål, og det er elementært for å kunne gjenskape en god oppskrift. Brukes ofte til harde ingredienser som bivoks og cocoa butter.

PH verdi måler (litmuspapir)

litmuspaperEtter å ha forstått hvor viktig ph verdien er for hudens helse, måler jeg konsekvent PH-verdien på produktene jeg lager.

Jeg bruker litmuspapir som jeg kjøper billig på ebay, men vil vel etterhvert skaffe noe som er mer nøyaktig.
Men, anyways, det duger til å gi deg en god pekepinn på hvilken ende du ligger på skalaen.

measurementspoonsMåleskjeer

Ingredienser i væskeform måles helst i ml. Da er det greit å ha noe som måler nøyaktig.
En standard spiseskje skal være 15 ml (eller for å være nøyaktig: 14.7867648), mens en teskje er 5 ml (or:4.92892159 ml.) oki.

dropperDropper

En dropper kan brukes til å måle små mengder med flytende væske. Og er også anvendelig til å suge opp væske fra en flaske.  De finnes i flere forskjellige størrelser, men det er ikke noen grunn til å kjøpe for små. Synes personlig 3 ml-størrelse er ganske ideel. Til større mengder bruker jeg måleskje.

mixerMixer

En mixmaster fungerer greit. Men jeg liker å bruke den lille batteridrevne melke-mixeren/skummer. Den er så grei å ta fram og rengjøre. Og fungerer kjempefint.

Husk å rengjøre alt du bruker med anti-bac.

 

 

10xbottlesEmbalasje

Tenk funksjon og konservering når du bestemmer deg for embalasje. En tube eller en såkalt airless treatmentpump slipper til mindre luft enn en krukke. Så hvis man bruker ingredienser som oksiderer lett, er det lurt å tenke på å stenge produktet inne i noe som ikke slipper til lys eller luft. En gjennomtenkt embalasje kan gjøre mye for produktet ditt.

Merkelapper

mssjDu kan bestille fine merkelapper med eget design, eller bruke noen enkle hvite. Poenget er å skrive navnet på produktet slik at du vet hva det er, og kanskje også en dato når det ble laget.

traktTrakt

En trakt er hendig for å få produktet oppi embalasjen, spesielt hvis du bruker en tube eller flaske. En sprøyte kan også brukes. (Jeg hadde en som gikk i stykker med en gang, så jeg klarer meg uten, men det hadde nok vært kjekt det og)

Hvis du skal ha en litt tykkere krem oppi feks en tube, må du stampe med en “pinne” for å få produktet oppi. Det er der en sprøyte hadde vært kjekt.

 

antibac_overflateAnti Bac

Det er viktig at alt du bruker i produksjonen er rent og bakteriefritt. Anti Bac Overflatedesinfeksjon er perfekt til dette.

Jeg kjøpte min på apoteket. Det ble noen runder på forskjellige apotek fordi de kun hadde den versjonen med glyserin de fleste steder. Det er ikke den vi vil ha. Denne har 75 % etanol.

  1. 8. februar 2012, kl. 00:06

    Glimrende guide🙂 Tusen takk for info🙂

    • 8. februar 2012, kl. 11:49

      Takk for det!🙂 Så fint at du likte den😉

  2. Chris
    2. august 2012, kl. 21:29

    Hvor kan jeg få tak i måleskjeer som kan måle mindre enn 1 ml? Så på oppskriften på serumet ditt hvor du bruker 0,3ml vitamin e oil. Men av alle måleskjeene jeg har sett på så er 1ml det minste. Hvordan målet du det?

    • 5. august 2012, kl. 23:50

      Du får mindre måleskjeer hos feks coastal scents. Men jeg synes å huske at jeg brukte en pipette/dropper (heter det d tro?) Fås på ebay.
      Jeg har nå gått over til å veie alle ingrediensene. Også de flytende, for mest mulig nøyaktighet, med en vekt som veier gram m to desimaler.

    • 5. august 2012, kl. 23:52

      Ja, DROPPER heter d om du skal søke. Har skrevet om det over her😉

  3. May Rose
    10. desember 2012, kl. 20:41

    Fantastisk guide.. akuratt de jeg er er etter. Hjertelig takk missjacson:-)

    • 13. desember 2012, kl. 12:08

      Bare hyggelig May Rose🙂 Fint at du fikk noe ut av det.

  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

