Hjem > MENINGER! > Fordeler med å bli eldre

Fordeler med å bli eldre


funny-old-lady-smoking

Jeg elsker bilder som dette! Vi lever i en tid hvor kroppsfokus og sunnhetsfanatisme rår, og presset fra alle kanter er overveldende.
Oh vi må gjøre ditt og datt og trene og spise lavkarbo eller ikke. Også må vi kjøpe ditt og datt og smøre på ditt og datt (jaja jeg bidrar med det- i know) Men noen ganger blir jeg bare så himla lei. Og lar legger og hår være legger med hår, og spiser godteri og røyker INNE. Fakta er at vi lever ikke evig. Ungdommen varer ikke evig. Livet har mange faser. Brutalt? Hardt? Eller rett og slett ganske spennende..

Vi higer etter evig ungdom så fort vi har passert 25. Det kan virke som om livet dreier som om de få årene man er i tyveårene. Da er man på topp. I full blomst. Også forstår vi det kanskje ikke engang. Og er ikke fornøyde da heller.

Og siden higer vi etter det. Den huden, det håret, den kroppen. Som en 20åring. Ingen kan vel si at det hørest fristende ut å bli gammel. Vi kjøper rynkekremer, følger moten, følger med på dritt-tv for å vite hva som «skjer», vi har de nyeste duppedingsene, vi er jo tross alt med i verdens utvikling.

Fordeler med å bli eldre, vil du være med?


Old_Woman3Jeg har tenkt å gi meg selv utfordringen å finne de positive tingene med å bli eldre. For noen finnes vel? Og har noen lyst til å bidra til dette temaet og skrive om det på sin egen blogg (eller her!) så blir jeg kjempeglad! Kan vi starte stafetten? 
 
Det er så mange signaler som ensidig går ut på hvor ille det er å bli eldre.  Og ja, jeg skal ikke lyve og si hurra det er såå gøy. For det er det ikke. Ikke såå gøy.
Det er hva man gjør det til!
 
Så kjære bloggere, damer og menn, hvordan opplever dere dette? Kommer du på noen fordeler med å bli eldre?
 
 
 
Æsj, rynker! Ekkelt!

images (1)Vi omgis av signaler om hvor ille det er, selvom vi alle dag for dag blir litt eldre. Man vokser seg jo inn i det ettersom årene går, men å bli omtalt som utdatert, dog kanskje ikke direkte, men det ligger i kortene, kan være en rar greie. Hallo! Look at me, Im young. Inni hodet føler vi oss alle unge. Og når det speilbildet man ser blir litt sånn, huh hvem er hu skrukkete dama der. JEG er jo ung. Forever 21. Bare 44 idag.

Nei, jeg overdriver jo litt nå for å få fram poenget. Man får et mer avslappet forhold til eget utseende, om man har annet å gjøre. Skulle bare ønske jeg visste den gangen hvilken skjønnhet det ligger i bare det å være ung.
Da jeg var 20, og kanskje på mitt mest blomstrende, hadde jeg ingen aning om hvilken skjønnhet ungdommen i seg selv gir. Det ser man på bilder et par tiår etter. Jeg skulle ønske noen hadde prentet det inn i meg den gangen.  Så kunne jeg nydt min ungdom, når jeg hadde den. Kjære 20-åringer, hører dere!!?
 
På samme tid, det skal en klok sjel til å takle sin egen ytre skjønnhet og ikke la den bli betydningsfull.  Og sannsynligvis blir det desto værre å bli gammel om man har . Som man forhåpentligvis blir.
 
Hun patetiske dama som gjør alt for å være rynkefri, vil jeg ikke bli. Jeg vil eldes med verdighet. Jeg vil elske hver rynke som et kart over livet. All latteren, til og med tårene, som kanskje gjorde meg klokere i ettertanken, finnes markert i ansiktet. Er ikke det vakkert egentlig!? Men jeg sier ikke at det er så lett i en verden som ensidig dyrker ungdommen og rynkefrie ansikt.  Savner innspill her!
 
 
Jeg takker kroppen min
 
old-ladyVi vet ikke helt å sette pris på den vidunderlige kroppen vår. Det er stadig ett eller annet som kunne vært bedre. Og det meste dreier seg om utsiden. Og joa, i de mest kritiske øyeblikkene kan vel alle og enhver tenke slike tanker. Au, den rompa har vært fastere. Mulig å gjøre noe med det kanskje?  For ikke å snakke om puppene. Hvor ble det av innmaten? Forsvant det i ammingen? Er det der melken kommer fra? hehe. nåtullerjeg
 
 
Joa jeg klager litt jeg og. Og tenker mine tanker, og planlegger å trene. Men tross alt…
Denne kroppen har båret meg rundt i mange år. Den har holdt seg frisk for det meste. Stått støtt gjennom mangt et virus som har rammet kvarte norge. Den har født min sønn, båret på de sterkeste følelsene. Elsket, danset, hoppet, blitt presset til det ytterste. Hamlet opp med giftige påføringer og alle mine krumspring. Den har ryddet opp så godt den kunne. Og jeg har ikke gjort det så lett for den.  Så, kan jeg annet enn å takke? Være fornøyd?
 
Vil gjerne se ditt bidrag
 
helpmeSom jeg skrev lenger opp, jeg håper dette kan engasjere flere til å skrive om FORDELENE med å bli eldre.  Ser du noen?
Selvom jeg nærmer meg 45, så vil jeg ikke at dette skal være aldersbetinget. Å gå fra 20 til 30 er også en prosess. Og hvordan ser en 20 åring idag på det å bli 40 engang langt der i fremtiden? Eller hvordan er det å bli 60? 70? Anyone?! klem
391200_243404585718533_120291918029801_716894_1644766741_n
 
Take care! Unge og gamle😉
  1. 3. februar 2012, kl. 00:26

    Herlig innlegg🙂 Hver alder sin sjarm er det ikke så det heter ?🙂 Ikke såå gøy å bli eldre som du sier nei😉 Hvis jeg kunne velge, ville jeg vært 25 igjen og hatt den erfaringen som jeg har med meg i bagasjen i dag. Det måtte være drømmen. Får si som min relativt nye (9 mnd gamle) kjæreste sier som er ett år eldre enn meg : «Alt for mange menn som starter opp igjen på nytt må på død og liv finne seg en mye yngre kjæreste … Hva skulle jeg snakket med henne om da likssom ?? Jeg hadde ikke hatt NOE å snakke med henne om … » Og det er vel noe sant i det. Vi blir litt visere med årene, får litt mer mellom ørene, har litt livserfaring. Og det er akkurat den jeg aldri ville gitt slipp på. Så det får være mitt bidrag til spalten her : Jeg velger meg livserfaringen hvis jeg skal trekke frem det positive med å bli eldre🙂

    Tar meg den frihet å poste et innlegg jeg hadde om hva tiden vår går med til og, ganske banal lesning :

    http://lindaslilleverden.wordpress.com/2011/04/15/ukens-lindus-11/

    • 3. februar 2012, kl. 10:02

      Takk for fin kommentar!🙂 Helt enig med deg; skulle hatt fysikken og helsen til en 25 åring, OG erfaringen man har. Ville heller ikke vært foruten den. Så måtte jeg valgt; ungdom eller erfaring, hadde det blitt det siste

      Takk for link også. Morsom lesning!😉

  2. 3. februar 2012, kl. 09:36

    For et herlig innlegg! Det er vel ingen av oss som egentlig ønsker å bli gammel, men jeg tenker at så lenge jeg får beholde helse, humør og et fristk sinn, så går det vel bra. Jeg håper at jeg, når jeg kommer opp i en viss alder, kan klare å være litt fandenivoldsk og ikke nødvendigvis gjøre det som det kanskje forventes at gamle damer gjør, jeg vil heller bli en eksentrisk og kul gammel dame! Ellers, som fersk 42-åring (som fortsatt ofte blir tatt for å være i midten 30-åra), så må jeg si at fordelen ved å bli eldre er vel nettopp det at man blir tryggere på seg selv. Og livserfaring, som lindaslilleverden sier.

    • 3. februar 2012, kl. 10:10

      Takk for innspill og kommentar:) JA jeg vil også være en litt fandenivoldsk gammel dame, sånn smårampete med glimt i øyet🙂

  1. 8. mars 2012, kl. 00:06
  2. 11. mai 2012, kl. 00:01

Hva tenker du?

