Hjem > BeautyTips > Hvordan bruke farger som får frem det beste

Hvordan bruke farger som får frem det beste


colors2Når jeg skriver innlegg som dette, med tips og råd. Så er dette forbeholdt damer som ønsker å gjøre det beste ut av det man har. Det er på ingen måte ment å være noe man MÅ gjøre.

Alle kan bruke fargene de trives med, eller har lyst til å ekspirementere med, uansett hudtype, hårfarge og alt det andre.  Regler er til for å brytes!  Jeg blir selv gal av type dameblader med artikler av typen slik må du, skal du, burde du gjøre. Gjør hva du vil!!
Jeg bare sprer noen tips på veien!

Trøtt og gusten?

tiredskinHar du noengang opplevd å sminke deg trøttere og gustnere? Det kan skje hvis du bruker farger som er feil for hudtonen og øynefargen din. Klær kan virke på samme måte. Noen farger virkelig får fram gløden i huden, mens andre gjør deg gusten og bleik. Man kan ikke alltid sette fingeren på hva det er.

Når det gjelder klær, så er det de fargene som er nærmest ansiktet ditt som gjelder. Så hvis du har en farge du bare elsker, men som kanskje ikke helt fremhever hudfargen din, så går det an å bruke fargen lenger ned, som veske sko, belte, bukse, skjørt, og fremdeles se fresh ut.

Huden

colorsFor å finne riktige farger til deg er det viktig å vite hva slags hudtone man har. Uten å vite det, har du ikke redskapet som kan tilføre gløden. Jeg trodde lenge at jeg har typisk hud med gultoner. Men ved å ha feilet med concealerfargen, så har jeg kommet til at jeg har en mer nøytral tone. Det vil si, den har gultoner i seg, men også noe rosatoner.

Hårfargen

Hårfargen din spiller også en stor rolle i dette. Hvis du farger håret i en ny nyanse, så kan du oppleve at klær som før kledde deg, ikke lenger passer til dine farger.
Årstiden er også med i samspillet. Vi blir vel nesten alle litt mer gylne på sommeren. Og lyset her i nord er  “snillere” da. Uten den blåhvite gløden vi får på vinteren. Da kan man lettere leke seg med farger.


Øynene

brighten-dull-complexionHvis du ønsker å fremheve dine blå øyne, er den beste fargen du kan bruke for å fremheve din egen farge en komplementærfarge. Det vil si en farge som er på motsatt side av fargeskalaen. (Se illustrasjonsbildet over. Der ser du klart hvilke farge som er på motsatt side) Og for blått, så er orange den motsatte. Så alle farger med orange, feks en gullfarget, en fersken med orange toner, en brun-orange. For grønt er det rødt. Det vil si at alle farger som har rødt i seg, en rød-brun, rød-lilla vil fremheve øynefargen din. 

Hvis du bruker blå skygge i feil nyanse til dine blå øyne, kan du “viske ut” øynefargen og gjøre den blassere. Da ser man fort gusten ut.  Samme med grønt. For det er jo øynene vi vil fremheve, ikke sant? Ikke øyeskyggen! Well, det er nå meg da;)

Unngå å fremheve det du vil skjule

Hvis du sliter med mye brune pigmentflekker i ansiktet, og ikke ønsker fokus på dem, så er hvertfall ikke sminke i bruntoner noen god ide. For eksempel brun øyeskygge, brun leppestift, brunlig blush.

Det samme hvis man har blålilla ringer under øynene, er en laksefarget concealer med orangetoner bedre enn en gul til å nøytralisere det lilla. Bruker du slike triks trenger du ikke dekke til med sminke for å få ønsket effekt. Man “samspiller” med tonene i huden, og resultatet blir ikke laksefarget om det er fargen du bruker, for fargen blander seg med hverandre og det lilla nøytraliserer også den orange fargen.

Derfor er det ikke alltid en highlighter concealer virker så bra. Jeg har prøvd utallige opp igjennom årene, for det er det jeg har lært, å prøve å lysne det mørke området. Men inntil jeg prøvde den laksefargete, fikk jeg bare en gusten grålig tone under øynene. Ikke fint!

Har du noe å tilføre? Noe jeg har glemt? Ikke lært? Del gjerne tipsene dine i kommentarfeltet!

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

