Hjem > Matoppskrifter > Ovnsbakt seifilet i tomatsaus

Ovnsbakt seifilet i tomatsaus


Det var en av de dagene jeg bare hadde lyst til å lage noe raskt og enkelt til middag. Noe som ikke krevde en handletur. Jeg hadde sei og noe grønnsaker og hakkede tomater. Hvitløk er et must i dette huset, så det har vi alltid.

Denne retten er lett og raskt å lage. I tillegg er det god og billig hverdagsmat.

Du trenger:

  • seifilet
  • løk
  • matolje
  • smør (valgfritt)
  • 2-3 gulrøtter
  • hvitløk (etter smak. Jeg ville tatt 4-5)
  • en boks hakkede tomater
  • salt og pepper
  • litt sukker (ca.1/2 spiseskje)

Jeg tok fram en stor stekeform, og dynket den med rapsolje og la i noen klatter med smør. Det er valgfritt. En løk ble kuttet i skiver og delt i to og lagt utover bunnen av stekeformen. Seifileten legges oppå løken, som dette:

P1060612

Deretter kuttes 2-3 gulrøtter i staver ved å først kutte gulroten i 2. Og hver halvpart skal deles på langs slik at resultatet blir 8 staver per gulrot. (Er det spesifikt nok? hehe)

Gulrøttene legges rundt fisken sammen med hvitløk. Slik:
(Jeg brukte hele hvitløk fra et glass med chilimarinerte hvitløk. Men om du vil bruke ferske og kutte dem i mindre biter er det like bra ;))

P1060621

Så er det tid for de hakkede tomatene. De får du på boks.  Dander rundt fisken. Ha på salt og pepper, og litt sukker oppå tomatene. Sånn, inn i ovnen.

P1060623

La den steke i ca. 5-10 min før du tar ut formen av ovnen og strør ost over. La stå til fisken er gjennomstekt. Sjekk fisken før du serverer. (Jeg har driti meg ut der par ganger der. ehe. fort gjort) Og husk, det er lettere å få fisken stekt på best måte hvis fileten ikke er frossen. Er den det, trenger den lengre tid. Steketiden avhenger også av tykkelsen på fisken.

Det er ikke så vanskelig som det høres ut. 20-30 min, skal være passe.

Og som vanlig glemmer jeg å ta bilde av den ferdige retten. Men jeg kan love at det ble kjempegodt. Middag på under en time. Serveres med kokt ris. 

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

