Hjem > Matoppskrifter > Krumkaker til jul

Krumkaker til jul


Åh, barndommens tynne sprø krumkaker er det ingenting som kan måle seg med.  Min farmor lagde verdens beste tynne sprø krumkaker, og siden jeg fikk meg krumkakejern og pinne for noen år siden, så har det blitt en tradisjon jeg har hatt lyst til å ta med videre.

Jeg er ikke spesielt “julete” av meg. Mye julepynt gir meg grøsninger på ryggen. Og juletrærne kan få stå ute der de hører hjemme 😉 etter min mening da ja jeg er litt rar. Men noen juletradisjoner må vi jo ha vi også, og krumkaker er blitt en av dem.

Iår tok jeg en testrunde med julebakst 😉

Du trenger:

  • 4 egg
  • 175 gram sukker
  • 250 gram hvetemel
  • 200 gram smør
  • 1 tsk kardemomme

Slik gjør du:

  • Pisk sammen egg og sukker.
  • Smelt smøret.
  • Bland mel, smør og kardemomme sammen med sammenpisket egg og sukker.
  • Det gjør ikke noe om røren får hvile. Jeg lot min stå i kjøleskapet natten over.
  • Jeg liker sterk varme på krumkakejernet, for da blir det ikke noe ventetid, og de blir gyllenbrune og fine 🙂
  • Ta en spiseskje med rør og legg på jernet. Klem hardt sammen.
  • Når kaken er passe stekt tar du krumkakepinnen/redkskapet og ruller kaken rundt pinnen.
  • La den ligge på rist med pinnen mens du tar oppi ny røre. Og gjentar prosessen.
  • NB. Pinne må være klar til bruk (dvs befridd fra forrige krumkake) når neste krumkake er ferdig. Greit å ha logistikken på plass her 😉

krumkaker

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

