Hjem > Matoppskrifter > Lag ditt eget smør

Lag ditt eget smør


smør

Nå som julebaksten står for tur hos mange, og smørmangelen fortsatt er gjeldene, så tenkte jeg å minne dere på, det er enkelt å lage selv med fløte eller rømme.  Jeg gjorde det tidligere idag med fløte, og det tok noen få minutter i kjøkkenmaskinen.

Hvis du ikke har kjøkkenmaskin eller mixmaster, så går det også fint an å bruke et tomt syltetøyglass eller lignende. Da er det bare å riste løs til fløten forvandler seg til smør. Husker vi gjorde det på barneskolen. Ingenting er jo så godt som sitt eget hjemmelagde smør.

Bruker du Tine Kremfløte, så får du meierismør. Men rømme kan visstnok også brukes. Det har jeg ikke prøvd selv.

Jeg laget smøret uten salt fordi jeg skulle bruke det til baking. Salt og krydder kan tilsettes etter ønske. Mulighetene er mange.

Slik gjør du:

  • Ha fløten/rømme i en kjøkkenmaskin
  • la maskinen gå til massen er som smør, og en melkeaktig væske kommer ut
  • Ta ut smørmassen og legg det på et kjøkken papir
  • Klem ut væsken.
  • Ferdig
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 17. desember 2011, kl. 00:11

Hva tenker du?

