Fordelen med rene pigmenter for voksen hud


FS22A

For en stund siden skrev jeg om hvordan bruke pigmenter som øyeskygge. 
Dette innlegget er en fortsettelse av det.

Siden jeg for noen måneder siden gikk over til å bruke løse pigmenter istedenfor faste pressede øyeskygger, så har jeg gjort meg noen erfaringer.

Når man er ung kan man bruke alt. Det spiller ingen rolle på ung glatt hud. Men med porer og linjer og alt det der, så risikerer man å sminke seg eldre enn nødvendig. Og det er også en større utfordring enn før å få bra resultat, og ikke å risikere å se ut som en inntørka sviske. All talkumen som brukes i mange pressede øyeskygger er ikke fordelaktig for voksen hud. Kremøyeskygger kan nok være et alternativ, men min erfaring med det er at de striper fort og føles klissete. Jeg liker sminke som ikke kjennes. Og det er nok derfor jeg har falt så pladask for mineralsminke 😉

Pressede kommersielle skygger inneholder ofte talkum

Å begynne med sminke på 80 tallet har nok uunngåelig satt sine spor. Og jeg synes det var kjedelig å ikke kunne bruke noe glitter slik som før, etter at huden ble eldre. Det fremhevet jo linjer jeg ikke visste om, og var i det hele tatt ikke flatterende med vanlige pressede skygger. Talkumet de bruker tiltrekker seg den sårt tiltrengte fuktigheten i huden. Så shit. Trodde leken med sminke var over 😦

Fordelen med å bruke pigmenter for oss med voksen hud

Men så fikk jeg prøve løse pigmenter! Og det gjorde virkelig susen. Siden de er mer pigmenterte enn pressede skygger så skal det mye mindre til, og med en dytte-teknikk så går det fint an å bruke glitterskygger for oss over 40 også. Det blir sjelden flatterende å bruke myye av det, uansett alder. (Well, kommer jo an på anledningen da, og lyset ikke minst)

Så den forskjellen jeg har erfart er at løse pigmenter legger seg mye finere på voksen hud. Tror det har noe med mengden og teknikk å gjøre. Siden man dytter pigmenten på huden, og det ikke skal mye mengde til, blir det heller ikke noe tykt tørt lag utenpå.

Du kan presse dine egne pigmenter til paletter

Jeg må jo si at jeg begynte å savne anvendeligheten til feks en øyeskyggepalett med pressede skygger. Kan bli litt mess med løse pigmenter. Og på farten så egner det seg ikke såå bra. Det går, men..

Så da jeg leste om pressede pigmenter, fikk jeg innmari lyst til å prøve. Det er gøy å lage sine egne produkter, og foruten shampo og såper, så lager jeg produktene mine selv. Anbefales å prøve! 😉

Innlegg om pressede pigmenter presser seg på 😉 Så følg med ..

Innlegg i kategorien HJEMMELAGET:

One thought on “Fordelen med rene pigmenter for voksen hud

  1. Tilbaketråkk: Me & MAC « Miss Jackson

Veldig hyggelig om du gir en tilbakemelding eller legger igjen en hilsen!

