Tagliatelle med kylling og pesto


tagliatelle med pesto

Skogen bugner over av kantarell for øyeblikket. Ikke at jeg direkte har sett det med mine egne øyne, men jeg har sett fangsten, når samboern kommer hjem fra sopptur. Flinke mannen 🙂 ehh. kan lage maten jeg kjære, siden du plukker sopp 😉 he..

Det har vært smørstekt kantarell med løk til de fleste middagsretter de siste ukene. Og siden jeg har vært i en grønnsakswokperiode, har det blitt temmelig ensformig. Med woka grønnsaker, smørstekt sopp og ett eller annet stykke lyst kjøtt, av type kylling eller svin. Godt, men litt ensformig i lengde. Fantasiløsheten tok litt over. Men nå hadde jeg lyst til å prøve noe nytt. Med kantarell da, for vi må jo utnytte sesongen når den først er her:)

Med gode rådvarer har man et godt utgangspunkt. Mange av ingrediensene i denne retten går fint inn under mine favoritter. Parmesan, pesto, rødløk, soltørkede tomater, balsamico,  og kantarell da..Mmm.

158898CD8FDette trenger du:

  • pasta, tagliatelle (går fint med penne og;)) sånne rør med hull i midten
  • pesto
  • kyllingfilet
  • sopp
  • en neve soltørkede tomater
  • stor neve ruccula
  • 1 rødløk
  • pinjekjerner
  • parmesan
  • olivenolje
  • balsamico
  • saltflak og pepper

Slik gjør du det:

  • Del kyllingbitene i passe små stykker. Ha på salt og pepper. Stek dem i stekepanna på ganske sterk varme. Pass på så du ikke steker dem tørre. De skal være lett gyllenbrune når du tar dem av plata.
  • Stek soppen.
  • Kok pastaen. Ikke overkok den. I underkant av 10 minutter holder. Jeg lot dem koke i 9.
    Når pastaen er ferdig tar du ut vannet, og heller litt olje over før pestoen blandes i. Ha i rikelig med pesto, og bland godt med pastaen. 
    Jeg brukte en stor stekeform og la pastaen oppi den før jeg blandet i pestoen.
  • Kutt perletomatene i to.
  • De soltørkede tomatene skal også kuttes.
  • Rasp parmesanen.
  • Riv rucculaen i to.
  • Skjær rødløk i skiver, som kuttes i mindre biter.

olivenolje,-extra-virgin-2Ha i alle ingrediensene utenom kylling og sopp. Det skal legges på toppen. :Tomater, pinjekjerner, rødløk, soltørkede tomater, ruccula, parmesan. Alt blandes sammen med pastaen.

Ha over olivenolje og balsamico. Vær forsiktig med balsamicoen. Bedre å ta på mer når man har forsynt seg.

Det smakte nydelig. Og jeg skulle ønske jeg tok bilde av maten på tallerkenen, for med de røde tomatene, den grønne rucculaen, de gule kantarellene, og den lilla løken var det et syn for øye. Og jeg er svaak for mat som frister øyet 😉 Liker farger!!

Anbefales!!

Bildet under er tatt av stekeformen sett ovenfra. Under soppen og kyllingen ligger det fargerike godsaker 😉

P1050727

2 thoughts on “Tagliatelle med kylling og pesto

Veldig hyggelig om du gir en tilbakemelding eller legger igjen en hilsen!

