Bruk din Aloe Vera plante i hudpleien


aloe vera

Jeg hadde et lite uhell med en aloe vera plante jeg ikke har klart å ta knekken på enda. Den sto i gangen ved siden av en pose jord, og ventet på sårt tiltrengt ompotting. Vår kjære lille kattevenn Ying (også kalt Pling, fordi hun er litt.. eh.. pling) hadde med seg en liten musevenn inn gjennom katteluka som gjemte seg desperat bak aloe vera planten.  Det morsomste Pling vet er jo nemlig å slippe løs lekevennen for å ha litt morro. Og denne var av den spretne typen, så det gikk vilt for seg. heh. pøbelkatt. Og villdyret klarte å knekke en bit av planten.

En liten digresjon, men; har du tenkt på at MUS har forskjellig personlighet? Well, de har ifølge mine observasjoner. Noen legger seg stille og skjelvende i en krok, mens andre løper rundt som gale og piper. Jeg har til og med sett en mus stille seg på bakbeina og kjempet tilbake!  Den sto nærmest og hoppet. Som å se en tegnefilm. Just said. Well…

aloe_cross_cutpgSlik gjorde jeg
Aloe vera-biten var spenstig og full av safter, så jeg tenkte at dette må jeg kunne bruke. Så jeg skar opp biten på langs, og skrapte ut geleen. Slimete greier fult av næring for huden.

Jeg klinte det utover ansiktet. Og huden min synes å sluke geleen rått, fordi saften forsvant inn i huden. Og i løpet av noen minutter gikk det fra vått til tørt. Så jeg klinte på litt mer, sånn for sikkerhets skyld 😉

Det føltes som jeg ble litt stiv i maska, fordi geleen stivnet. Men da jeg skyldte av, var huden min veldig myk og fuktet!!

aloe-veraHva er Aloe Vera?

Kort fortalt ligner Aloe vera en kaktus, men er en sukkulent og tilhører liljefamilien. Det finnes ca 3700 forskjellige arter innen denne familien, blant annet asparges, løk og hvitløk.

Aloe Vera har blitt brukt over hele verden i mer enn 3500 år.

En god egenskap hos Aloe Vera er dens evne til å øke fornyelsen av hudceller, den virker fuktighetsbevarende og myker opp huden. Planten er veldig nyttig i behandlingen av en rekke hudproblemer.

Aloe vera brukes som en ingrediens i mange skjønnhets-og hudpleieprodukter. Men den inneholder mange aktive ingredienser og er ikke egnet for alle hudtyper. 

 

En av de første dokumenterte brukerne av aloe vera var Cleopatra, som bodde 68-30 f.Kr. Hun sies å ha brukt gel på huden hennes som beskyttelse mot solen, og å ha tenkt gelen hjalp til med å holde huden hennes unge utseende .

aloe_vera1Bruk Aloe Vera for å lindre hudplager:

  • brannskader
  • solbrenthet
  • insektsbitt
  • kutt
  • tørr hud
  • sår

Aloe vera planter er lett tilgjengelig og enkle å holde i live. Mine virker hverfall udødelige.
Jeg begynte med EN plante for mange år siden. Nå har jeg en hel haug. Og de trenger stadig ompotting fordi de vokser seg ut av pottene sine med masse 95ee42ed3dd33bcf7f84834634ec22eanye “blader”.

Og dette til tross for at de i perioder blir overlatt til seg selv. Har ennå ikke klart å lære dem å bli selvstendige nok til å hente seg vann sjæl;)  I wish. hehe .. DET er kjærlighet det. For de overøser meg stadig med nye skudd. Takknemlige for hver dråpe de får, til tross for en slett behandlig.  Stakkars dem, heldige meg:)

(Sorry, mitt miljøskadde hode tok av litt på slutten her. Resten er serriøst. Lover.)

6 thoughts on “Bruk din Aloe Vera plante i hudpleien

  1. Hver gang jeg er innom bloggen din begynner jeg å synge på den derre sangen, «Sorry Miss Jackson, but I am for reeaaaal!» Vet ikke om det er teksten en gang, men du vet kanskje hvilken jeg mener? 🙂 Aloe vera er goood stuff ja 😉

    • Hehe..veldig artig at du sier det!! For navnet er nemlig tatt fra en SANG som heter Jackson!! Om det er samme sang vet jeg ikke, men teksten begynner slik: We got married in a fever. Hotter than a pepper sprout!! Gammel låt, som flere har sunget.

Veldig hyggelig om du gir en tilbakemelding eller legger igjen en hilsen!

