Hjem > Annet Nyttig > Bra hjelpemiddel for bloggere – Windows Live Writer

Bra hjelpemiddel for bloggere – Windows Live Writer


livewriterWell, dette er jo helt utenfor det jeg vanligvis skriver om, men jeg har stor glede av dette verktøyet som blogger, derfor kan jeg ikke la vær å anbefale dette lille kjekke programmet videre 😉

Som nerd er jeg vel ganske anti-microsoft. Jeg bare sier det fordi dere skal forstå at selvom jeg i utgangspunktet var negativ, så er dette så overbevisende bra at det ville være dumt å si noe annet.

Jeg fant dette da jeg søkte etter denne type programvare, og etter å ha lest flere anbefalinger, ble jeg overbevist om iallefall gi det et forsøk, etter å ha hatt et mislykket forsøk på tilsvarende program.

Sammen med Sync Toy og Microsoft Security Essentials, er denne software blandt Microsofts stjerner etter min mening. Små lette applikasjoner som kun har de essensielle funksjonene og fungerer strålende. Well, en liten digresjon.

Enkelt å skrive tekster til bloggen

Windows Live Writer (heretter kalt WLW) gjør det enkelt å skrive og poste innlegg til bloggen din. Du kobler opp mot blogg-kontoen, (Brukernavn, passord, og bloggid.) Mot wordpress som jeg bruker, fungerer det utmerket. Og det lover å fungere bra med Blogger og TypePad også.

Lagre lokalt på din egen pc

Når du har laget et innlegg, kan du velge om du vil lagre lokalt på din egen pc, lagre som kladd på bloggen din (online) eller lagre og åpne for editering på blogg-kontoen din.

Enkel publisering

Når teksten er ferdig og bilde og ting og tang er på plass og du er klar for publisering er det kun et trykk på publiser-knappen som skal til!

WYSIWYG

Men det jeg likte aller best med WLW i forhold til det andre jeg prøvde, og som det også får gode omtaler for, er at du skriver teksten i det designet som du har på bloggen din. Det gjør det mye enklerere å se hvordan det vil se ut.  What you see is what you get (WYSIWYG) . Riktig beskrivende for denne applikasjonen. Og det en av de tingene som skiller den positivt ut fra andre blogg-skrive-verktøy.

Bilder og video kan du selvfølgelig også sette inn. Og det er flere muligheter for justeringer og å ha forskjellige rammer på bildene. Veldig likt Microsoft Word i interfacet.

Konklusjon

Etter at jeg lastet ned dette verktøyet, har jeg tenkt at dette skulle jeg jo gjort for lenge siden.  Gjør alt så mye enkere fordi vi til tider har ganske treig nettlinje her vi bor, så å skrive og lagre og alt det der på wordpress er noen ganger så sirup-treigt at jeg river meg i håret. (Well, ikke akkurat bokstavelig)  Filene som jeg lagrer som kladd finnes under C:\Users\brukernavn\Documents\My Weblog Posts\Drafts (Windows 7)

Last ned Windows Live Writer her!

Bruker du bloggverktøy når du skriver tekster til bloggen din?

  1. 2. august 2011, kl. 07:31

    Genialt ! Dette må jeg prøve 🙂 Tusen takk for tips 🙂

    • 2. august 2011, kl. 10:20

      Ja det må du gjøre! Veldig kjekt program! 😉

  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

