Hjem > MENINGER! > Mer åpenhet og mindre sensur i media

Mer åpenhet og mindre sensur i media


sensurert

Det følsesmessige kaoset som råder etter terroraksjonen i Oslo og Utøya kan få hodet til å koke. Og jeg har behov for å justere de siste innleggene mine, med fordommer mot frp-ere ved å generalisere og antyde at de er like på mange områder. Det beklager jeg. Det er feil fokus.

Sinne, frustrasjon, sorg er vel noe som har preget mange siden den fatale hendelsen som rammet hele landet.  Men også et utrolig samhold og evne til omsorg som har vært utrolig rørende. Midt oppi all sorgen ser vi at det er her og nå som gjelder. Det er nå vi staker opp veien videre. Mye fint har vært sagt. Nå må vi følge opp. Den varmen som har preget reaksjonene gir håp. ❤

Det er sagt på nett at terroristen, som ikke fortjener å bli nevnt ved navn, ønsket å skape splid og uro, og marginalisering av meningsfeller, slik at de ble inspirert til å føre kampen  videre. La ikke det skje.

Er vi villige til å se på de punktene som det kanskje kan være en sannhet i? Som det politisk korrekte mediebildet som ikke slipper til mer ekstreme holdninger. En forståelig frykt for å spre menneskefiendtlige meninger. Jeg forstår absolutt tankegangen, jeg sier ikke det. Men jeg setter spørsmålstegn ved om dette egentlig er det beste? Hadde det fått et annet utfall hvis vi hadde hatt et totalt sensurløst mediebilde? Vil ikke motargumenter være bedre enn taushet?

Håp

Vi vil så vel og så godt. Vi vil ikke at våre barn skal utsettes for ord med hatpropaganda. Men jeg har en følelse av at det blir som å stikke hodet i sanden. Et åpnere samfunn må bli et samfunn som inkluderer alle meninger. Selv de vi ikke ønsker å høre. De er der uansett i sine lukkede forum. La de komme frem i lyset.

Jeg vil gjerne ha et annet mediebilde enn vi har hatt til nå. Hvor ubetydelige saker om a og b-kjendiser får store oppslag for trivielle ting. Jeg vil gjerne ha mer politisk engasjement, meninger og viktige saker som betyr noe.

Mulig jeg er naiv. For jeg tror vi er født gode. Den tankegangen har fått seg en prøve de siste dagene. Det er jo ingenting ting som tyder på at han ble ødelagt i barndommen, eller skulle ha noen annen grunn til å bære på så mye hat. Jeg vil gjerne forstå, samtidig vil jeg ikke gi han mer oppmerksomhet. Jeg ønsker ikke oppfylle noen av hans ønsker.  Paradoksalt nok er det å høre hans meninger vi trenger. For å forstå, motargumentere. Og kanskje også kjempe for de verdiene som står så sterkt i Norge, demokrati og humanitet. Jeg vil høre hvorfor noen mener at demokratiet er en trussel og ikke en verdi. Hvordan humanitet kan være galt? For jeg forstår ikke. Og jeg vil gjerne høre .

Denne artikkelen på vg.no idag bekrefter det jeg føler er riktig nå. At vi må tåle å høre om meninger og verdier som er langt fra våre egne.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080850

Jeg kommer snart tilbake med vanlig bloggaktivitet om skjønnhet og helse. Så dette blir mitt siste innlegg om terroraksjonen.  Livet må gå videre.

Kategorier:MENINGER!
  1. 31. juli 2011, kl. 17:15

    Du skriver bra. Ganske enig i hva du skriver. Vi kan ikke gjemme bort alt bare fordi vi vil beskytte våre barn osv. Meninger må få komme frem, diskuteres og snakkes om. Leser heller om heftige diskusjoner enn hvilken kjendis som har fisi på fest

    • 31. juli 2011, kl. 21:12

      Takk for det 🙂 Godt vi er flere som vil lese om annet enn dustesaker fra kjendisverdenen.

  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

