Hjem > Matoppskrifter > Fiskeboller med chili og hvitløk

Fiskeboller med chili og hvitløk


fiskeboller i hvit saus

Hvis jeg måtte valgt mitt siste måltid, tror jeg min egen oppskrift på fiskeboller i «hvit» saus hadde kommet langt fram på lista. Kanskje til og med øverst.  (Ja jeg har vanskeligheter med å velge noenganger ;)))
Jeg skriver «hvit» med … fordi den er mer rosa enn hvit pga krydder jeg liker å ha i.

Min kjære mor er opphavet til denne oppskriften. Men den gangen fantes det ikke så mye annet spennede krydder enn karripulver. Well, ikke hjemme hos oss iallefall.  Så etterhvert har jeg laget en litt mer «moderne»  vri på denne ettersom jeg er glad i krydder.

Du trenger:
3-4 ss hvetemel
100 gram smør
en boks fiskeboller
melk

Krydderier:
4-5 hvitløksfedd
chili (hel eller pulver)
salt og pepper
karripulver
tandorikrydder (hvis du har)

Tilbehør:
Poteter
Gulrot i appelsinjuice

Fremgangsmåte:
Sett potetene til koking.

Ta en stor kjele (stor nok til alle fiskebollene med saus. Jeg bruker ofte wokpanna.) og sett den på plate nr.2.  Når kjelen/panna begynner å bli varm, tar du i smøret som skal smeltes.
Deretter har du i litt og litt hvetemel mens du rører med en visp. Dette blir en tykk masse som skal spes ut med kraften fra fiskebolleboksen og melka.

Ha i kraften fra fiskebolleboksen, før du sper med melk. Krydderiene (hvitløk, chili, salt, pepper, karri, tandori) has i underveis. Spe med melk til du har den tykkelsen du liker. La småkoke mens potetene gjør seg ferdig.

Mens ting putrer seg ferdig rasper du gulrøttene. Ha appelsinjuice over. Gjerne en med fruktkjøtt. Vend de raspede gulrøttene godt inn i juicen.

Når potetene er ferdig, er resten ferdig;)

Har du din egen variant av mors fiskeboller?

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

