Hjem > Hjemmelaget > Lag din egen fuktspray

Lag din egen fuktspray


Jeg har laget meg en fuktspray som jeg har lagt min elsk på. Fordi den har tilsynelatende bra effekt på huden min. Og etter at jeg fikk avsmak for min ex-favoritt dagkrem fra no.7 på grunn av at den ikke er non-comedogenic, har jeg kun brukt denne.

Ikke lukter den godt, og den må ristes før bruk.  Men huden min holder seg godt og fuktet hele dagen igjennom, og porene ser ut til å krympe.
Om det er kun denne, eller alt det andre som jeg også tester ut på huden min for tiden, det vet jeg ikke helt. Men denne har definitivt ikke noe dårlig effekt. Jeg bruker den morgen og kveld, og en liten dæsj etter jeg har brukt mineralmakeup for å få litt fuktighet.

Sprayflaske
Jeg kjøpte rimelige sprayflasker på buyincoins.com til rundt 6 kroner, med plass til 50 ml. Akkurat passe størrelse etter min smak. For denne har jo ikka allverdens holdbarhet, og er best frisk, så det er ingen poeng i å lage opp store mengder.

Ingredienser
Ingrediensene som skal blandes er mandelolje, aloe vera gele og lime. Jeg har ikke vært nøye med målene så dette blir sånn cirka. Det viktigste er at lime ikke er den ingrediensen det er mest av, for den har en veldig sterk effekt på huden.

Når det gjelder aloe vera gele, så har jeg bare brukt en jeg har stående. Dessverre ikke 100% pure, men den har fungert bra for det. Det var det jeg hadde.

Mandeloljen kjøpte jeg på apoteket. Men hadde jeg hatt jojobaolje, ville jeg foretrukket det. Den trekker raskere inn i huden, og har enda flere gode egenskaper for huden enn mandeloljen har. Men altså, den funker den også.
Men hvis du har god tid så anbefaler jeg å kjøpe mandelolje på nett, og ikke fra noen norsk butikk. Du kan få det til 1/4 av prisen. Sjekk feks iherb, der finner du masse forskjellige oljer til en veldig rimelig penge, og med rimelig frakt.

Lime kjøper du på rimi. Del den i to, og skvis saften fra den ned i et glass. Skvis hele limen.

Oppskrift
Bland ca.

1 del mandelolje (eller jojoba hvis du har)
1 del aloe vera gele
2/10 limesaft..

eller sagt på en annen måte:
10 ml mandelolje
10 ml aloe vera gele
2 ss limesaft

Ikke så lett når man ikke måler opp, men forholdene beskrevet skal være sånn ca slik jeg gjorde det.

Hvis du prøver oppskriften, så vil jeg veldig gjerne høre hvordan det går!! 😉

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 14. november 2011, kl. 01:17

Hva tenker du?

