Hjem > Ingredienssjekk > Mineralsminke – is it good or bad?

Mineralsminke – is it good or bad?


Ok, jeg må begynne med mineral makeup som første innlegg i mssjacksons nye serie: «is it good or bad?». Det er fordi jeg føler det er en riktig start. Vi har jo alle hørt hvor utrolig bra mineral makeup er, så jeg synes det er viktig å oppklare et par ting jeg oppdaget på min forskningsferd.  Man får jo inntrykk av at alle ingrediensene er helt naturlige. Og det trodde jeg også, til jeg forska litt og dukka ned i ingredienslista.

Flere av de mest brukte ingrediensene har blitt kjørt igjennom maskiner, blitt behandlet eller er kjemisk forandret på ulike måter. Sminken er ikke nødvendigvis skadelig for deg av den grunn, for påstandene om effekten på huden er riktige, og mineralsminke er det beste alternativet for huden av de alternativene vi har idag.
Og enkelte merker er faktisk bra for huden. Spesielt for de med urenheter.

Min erfaring med kombinasjonshud er også god. Trenger bare å gi litt fuktighet tilslutt.

Men det er ikke fjell, jord og stein som man får inntrykk av, eller helt ubehandlede stoffer. Så la meg oppklare denne misforståelsen her og nå!

Bismuth Oxychlorid er en ingredienst som brukes mye både i tradisjonell kosmetikk og blant mange store brands som selger mineral makeup. Det brukes fordi den gjør at mineralene blir lette å påføre, og gir et flott perlemorsskinn og glatthet. Men denne ingrediensen er omdiskutert, og noen reagerer på dette stoffet med allergi, blemmer og utslett. Mens andre reagerer ikke i det hele tatt.
Det er et stoff som ikke er grunnleggende, så jeg anbefaler alle å finne produkter uten denne ingrediensen.

Parabener er også en mye brukt ingrediens. De brukes i omtrendt 80 % av alle kosmetiske produkter, og er bevist å være hormonforstyrrende og kreftfremkallende. Finnes i shampo, såpe, hudpleie, sminke mm.

Mineralsminke er bedre for huden enn tradisjonell sminke, og inneholder færre skadelige stoffer og er fult mulig å få tak i uten de to overnevnte stoffene. Men det er stor forskjell på merkene her også. Så sjekk ingredienslista!

Færrest mulig ingredienser is good!

Hva er din erfaring med mineral sminke?

Neste innlegg i serien : Tikei Mineral Foundation – Is it good or bad?

  1. 13. mai 2011, kl. 15:00

    Jeg vil også tro at mineralsminke er bra. Ikke nødvendigvis bra for huden, men mye bedre enn flytende foundation. Jeg bruker Everyday Minerals, og pudderet føles så lett på huden, og jeg har nok ikke fått noen kviseutbrudd av den heller. Jeg innbiller meg at huden til og med blir bedre ved jevnlig bruk av mineralsminke.

    Minerals is good!😀

  2. 13. mai 2011, kl. 15:48

    Ja det er tross alt det beste alternativet for sminke. Jeg synes også huden min har blitt bedre etter at jeg begynte med mineralmakeup🙂 Føler den er i bedre balanse.
    Me like❤

  1. 29. mai 2011, kl. 11:20
  2. 6. juni 2011, kl. 06:05
  3. 10. oktober 2011, kl. 00:06
  4. 14. oktober 2011, kl. 00:13

Hva tenker du?

