Hjem > Annet > EOS og andre lip balms

EOS og andre lip balms



Lypsyl har vært leppepomaden jeg har brukt i årevis. Har vel kjøpt sånn ca 120 000 lypsyl (overdriver aldri) og brukt og kjent at det har jo ikke gjort leppene mine noe bedre på sikt. Faktisk blir man veldig avhengig fordi dette produktet virkelig tørker ut leppene. Det gir ikke noe annet enn en midlertidig løsning som på sikt ødelegger fuktighetsbalansen i leppene. Og i årevis så man meg med lypsylen i umiddelbar nærhet. Leppene ble jo sykt tørre etter en liten stund, og da måtte jeg bare ha lypsylen min. Addicted.

Det var på tide å si farvel til lypsylen og finne noe bedre. Noe som virkelig gjorde den jobben en leppepomade er ment å gjøre. Nemlig GI fuktighet til leppen, ikke ta. Så en stund brukte jeg Carmex, som er helt ok, og lett tilgjengelig. Men det var før jeg leste om EOS.

Trodde først det var en hype. Disse «eggene» som ser ut som de er ment for fjortismakedet. Men da jeg fant ut litt mer fakta, og så at den er 95% organisk, 100% naturlig og helt fri for prabener og petrolatum, ble jeg overbevist om at dette er verdt å prøve.
Den lover å være rik på antioksidantrike vitamin E, ha beroligende shea butter og jojoba olje. Eos holder leppene fuktige, myke og sensasjonelt myke.

Vita fører EOS leppepomade til 79 kroner. Well, når man har kjøpt lypsyl til 10-15 kroner i årevis så er 79 kroner dyrt. Men denne er virkelig verdt det. Jeg kjøpte meg en med mint, «det sykehusgrønne egget» hos Vita. Dessverre har jeg ikke funnet noe sted på nett hvor den kan kjøpes rimeligere enda. Men det er et mål, for jeg kommer til å kjøpe denne igjen når jeg er tom.
Uansett, jeg betaler nok villig de 79 kronene hvis jeg må. For man blir litt avhengig av denne også. I den forstand at den føles bra på leppene. Varer lenge, og tørker ikke ut. Lukter godt (hvertfall den med mint som er den jeg har prøvd.)

Jeg kan ikke skrive om EOS uten å skrive om formen. Disse er utradisjonelt formet som små egg. Og jeg har et like ikke liker forhold til det. Liker det, fordi den er lett å finne i veksa mi (som er et glupsk veskemonster og sluker det jeg leter etter) Liker ikke, fordi den er stor og klumpete, og går ikke særlig bra i bukselomma eller jakkelomma.

EOS har solfaktor 15.

POSITIVT:
Den holder det den lover. Fukter leppene godt, holder lenge, lukter godt.

NEGATIVT:
Om det må være noe er det kanskje prisen (skrevt av en som har brukt å betale 10-15 kroner for lysyl)
Vanskelig å få rimeligere på nett. (Men det har jo ikke noe med selve produktet å gjøre)

  1. 24. april 2011, kl. 15:14

    Når det kommer til lipbalm, er det kun en som duger i mine øyne og det er Mentholatum Lipbalm med solfaktor 6. Fås på apoteket. Finnes ikke noe bedre. Er du litt sår/tørr på leppene, en påføring og de er som nye. Og det er ingen overdrivelse. Det aller beste for leppene etter min mening 🙂

    • 24. april 2011, kl. 21:35

      Jeg har ikke prøvd den du nevner. (Kanskje jeg skal prøve den og. Bare må ha lipbalm uansett;) Men har du prøvd eos? synes den er helt fantastisk! Den har forresten solfaktor 15. Det har jeg glemt å skrive.

  2. 25. april 2011, kl. 05:39

    Nei, jeg har ikke det. Jeg er litt sånn at når jeg finner noe som virker, så slutter jeg å lete🙂 men kanskje jeg må det etter dine varme anbefalinger🙂

  3. 25. april 2011, kl. 11:40

    Kan godt hende jeg tester dine anbefalinger også! Syns dete r helt greit å ha en 2-3 stk rundt omkring, så finner jeg hvertfall en av dem😉

  4. 25. april 2011, kl. 13:48

    De har en tendens til å forsvinne de der ja, tryggest å ha flere liggende. Har en på badet og en i bilen for sikkerhets skyld🙂

    • 25. april 2011, kl. 21:38

      Hehe. ja de har en tendens til å forsvinne.

  1. 26. mai 2011, kl. 11:36
  2. 13. september 2011, kl. 19:47
  3. 14. oktober 2011, kl. 00:13

Hva tenker du?

