Hjem > Matoppskrifter > Raskt å lage lavkarbo torsk

Raskt å lage lavkarbo torsk


Lavkarbo med torsk

Lavkarbo med torsk

Dette er en matrett som jeg i utgangspunktet fant på nettet. Men jeg syns det var litt lite krydderier i den, den var litt tam i smaken, så jeg har laget min egen vri.

 

Du trenger dette til ca.4 porsjoner:

  • 800 gr torsk (gjerne lettsaltet, men jeg bruker ofte usaltet torsk som jeg kjøper billig i firkantede pakker på Rimi, også salter jeg den selv)
  • 150 gr meierismør
  • 2 dl fløte
  • persille, helst fersk
  • grønnsaker til wok (blomkål, brokkoli, rød paprika, løk evnt purreløk, squash) – det må være rikelig med grønnsaker da disse erstatter potetene
  • chilipulver
  • hvitløk
  • lime
  • olje (raps, oliven, whatever u like)
  • salt og pepper

Bruk helst ferdigtint fisk. Da er det mye lettere å beregne koketiden. For mye av cluet med denne retten er å få fram råvarene på best mulig måte. Dvs ikke «overkoke» fisk og grønnsaker.

Grønnsaker
Begynn med å kutte grønnsakene. Dette er det som tar lengst tid. Husk å kutte i ganske like biter.
Før du går videre med grønnsakene, så gjør du klar fisken. Grønnsakene skal wokes tilslutt.

Fisk
Kok opp vann til fisken (jeg bruker vannkokeren til å koke opp før jeg heller det i kjelen. Går mye fortere.)
Når vannet koker skal du trekke kjelen til side, legge oppi fisken og la den/fisken trekke i ca 7 min. (Hvor lenge avhenger av størrelsen/tykkelsen på fiskestykkene, og om de er tint eller stivfrosne. 7.min er for ferdigtint fisk)

Sausen
. Begynn på sausen mens vannet til fisken koker opp. Kok fløten og ha i smørterninger som skal smelte i fløten. . Rør godt. Ha i persille, hvitløk (hvor mye er en smakssak, men er du glad i hvitløk så ikke spar på den, la oss si 4-5 båter)
. Del limen i to deler, og press saften ut i sausen. Bruk hele limen (all saften du klarer å få ut, tror jeg skal prøve med 2 lime neste gang).
. Ha i chilipulver (evnt fersk) og smak til med salt og pepper.  Smak på sausen. Når du er fornøyd med krydderiene, lar du den stå og småkoke på svak varme.

. Wok grønnsakene i olje. Når de har al dente konsistens, dvs litt å tygge på, tar du panna fra plata. Eller helst litt før, for de mørnes jo også på sin egen ettervarme. De skal altså ikke bli myke, men være litt å tygge i.

God middag! 😉

  1. 19. mars 2011, kl. 18:56

    Sv: Ja, høsten er også veldig fin. Hver årstid til sin tid 🙂

    Torsk er ikke helt min ting, men er veldig glad i laks!

    • 19. mars 2011, kl. 22:13

      Tror det går fint an å bytte torsken med laks i denne oppskriften. Er glad i laks jeg og, og er innimellom en gladlaks 😉 ehe..
      Hmm kanskje prøve med lask neste gang.. Det er vel kun sausen her som er «beregnet» på torsken. (en variant av såkalt sandefjordsmør)

  2. 20. mars 2011, kl. 10:04

    Denne skal jeg absolutt legge til mine favoritter. Får jeg lov å gjengi den på bloggen min (med en peker til bloggen din selvsagt ) ?? 🙂

    • 20. mars 2011, kl. 10:05

      Selvfølgelig kan du det! 🙂 Det er bare kjempehyggelig! 🙂

  3. 13. januar 2017, kl. 04:51

    新宿を歩いていたら買取で有名な大黒屋があっていろんな商品券を売っていた。
    Amazonギフト券も売ってるのかなと思ってガラス越しに探してみたんだけど、意外なことにアマゾンとかiTunesとかのギフト券は売っていなかった。あんなにコンビニとかで売ってるギフト券なのにスゴい意外。
    欲しい人多いと思うのにどうしてAmazonギフト券は売っていないのか聞いてみたところ、さすがなんでも知っているアキラ先輩はスラスラと教えてくれた。
    簡単に言えば、Amazonギフト券みたいな最近はやりのギフト券はビール券みたいな紙に印刷された商品券と違くて、それ自体には価値はない。その代わりスクラッチして出てくるギフト券番号に価値がある。そのものはいらない。乱数だけあればいい。
    ただ紙の商品券は使えば回収されて無くなるが、ギフト券番号は使ったものなのか使っていないのかがわからない。英数字が消えるわけではないから。
    だから金券屋はそのギフト券の乱数が使用済みなのか未使用なのかがわからない。だから手を出さないというわけ。
    なるほどアキラ先輩、キレっキレっでわかりやすかったぜ。

  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

