Hjem > Hjemmelaget > Serum serum

Serum serum


P1080569

Jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften på natt-serumet mitt som jeg ble så fornøyd med ;) Trengte noe jeg kunne smøre på etter rens om kvelden. Noe næringsrikt og fuktighetsgivende, siden jeg driver med glykolsyrebehandling.

Ingrediensene er ganske lik min dagkrem. Zinc Oxide trengte jeg jo ikke til denne. Det er først og fremst brukt for sin solfaktor-egenskap, men det trenger jeg jo ikke på natten. Istedenfor har jeg blandet i green tea extract, som er full av antioksidanter og har mange gode egenskaper for huden.

Baseingrediensen her er aloevera gele med 50% i formulaen, ellers er det 20% olje. Konsistensen er tynnere enn dagkremen fordi jeg har brukt mer L-Ascorbic Acid, som får aloe vera geleen til å bli flytende som vann. Jeg kjenner ikke helt til kjemien bak dette, men det virker som den sure l-ascorbic aciden bryter ned det som holder aloe veraen sammen som gele. ok. anyways.

Ingredienser:

  • 30 ml Aloe Vera Gele (50%)
  • 5 ml sweet almond oil (8%)
  • 5 ml shea butter (8%)
  • 5 ml jojoba oil (8%)
  • 3.5ml d-panthenol (6%)
  • 3 gr l-ascorbic acid (5%)
  • 3 gr niacinamide (5%)
  • 2.5 ml glycerin (4%)
  • 2 ml lecithin powder (3%)
  • 0.4 gr green tea extract (1%)
  • 0.3 ml vitamin e oil (0.1%)

Slik gjorde jeg det:

Som alltid har jeg to kopper klare. En til olje og en til vann. Renset med anti bac, sammen med alt jeg bruker av måleskjeer.

Jeg setter på vannkokeren slik at jeg har kokvarmt vann til senere. Jeg begynner med oljedelen, og måler opp jojoba oil, almond oil og shea butter i den ene koppen. Nå vannet er kokt, setter jeg koppen med oljene og shea butteret i vannbad med det kokende vannet. Det er for å smelte shea butteret sammen med oljene. Når det er smeltet skal lecithin pulveret blandes oppi.

I den andre koppen måler jeg opp glycerin og aloe vera gele. Så tar jeg alt av tilsetninger. De mest aktive ingrediensene: niacinamide, l-ascorbic acid, d-panthenol, og green tea extract. Denne koppen setter jeg også oppi vannbadet slik at det blir lettere å mikse ingrediensene sammen. Jeg bruker en miksmaster for å gjøre jobben skikkelig. Det er mye pulveringredienser i denne som må løses skikkelig opp og mikses sammen.

Når ingrediensene er oppløst og blandet, blander jeg sammen de to koppene. (Heller innholdet i den ene over i den andre.) Tilslutt har jeg i vitamin e oljen, og mikser deretter godt sammen med miksmasteren. Ta deg god tid slik at du er sikker på at alt er blandet godt sammen.

Konsistensen blir mye tynnere enn dagkremen. Den er lett å smøre på, og det skal veldig lite produkt til.

L-ascorbic acid oksiderer lett. Det beste er å ha det i embalasje som er luft og lystett.

Når jeg våkner om morgenen kan huden min noenganger føles knusktørr. Med denne er den strålende fornøyd. Masse næring og aktive stoffer. Happy hud liker jeg! :-)

Håper du blir inspirert ;)

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Hva tenker du?

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 1 041 andre følgere

